[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 21، شماره 4 - ( 12-1403 ) ::
جلد 21 شماره 4 صفحات 126-105 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه تعیین‌کننده‌های اجتماعی هویت حرفه‌ای معلمان
مهدی مهدی زاده ، فاطمه گلابی ، توکل آقایاری هیر
چکیده:   (410 مشاهده)
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تعیین‌کننده‌های اجتماعی هویت حرفه‌ای معلمان دوره متوسطه شهرستان خوی بوده است. روش تحقیق پیمایشی است و جامعه آماری پژوهش شامل همه معلمان دورۀ متوسطه شهرستان خوی، طبق آمار آموزش‌وپرورش به تعداد 760 نفر بود. نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 255 نفر تعیین شد. برای سنجش متغیرهای اصلی پژوهش از پنج پرسشنامه‌ استاندارد استفاده‌شده است و داده‌های گردآوری شده با نرم‌افزار SPSS تحلیل شده­اند. نتایج پژوهش نشان داد که میزان هویت حرفه‌ای معلمان و همچنین مقدار میانگین ابعاد هویت حرفه­‌ای(آموزش و یادگیری، توسعه دانش‌­آموزی، توسعه مدرسه، دامنه روابط و خدمات حرفه‌­ای و رشد و توسعه شخصی) در حد بالاست. مقادیر مربوط به میانگین متغیرهای مستقل نشان داد که مقدار میانگین دینداری در حد بالا، بیگانگی در حد متوسط به پایین، سرمایه اجتماعی در حد متوسط و شادمانی در حد متوسط به بالاست. نتایج متغیرهای مستقل نشان داد که میزان دینداری و شادمانی معلمان دورۀ متوسطه شهرستان خوی در حد بالاست و ازلحاظ بیگانگی شغلی در سطح پایینی قرار دارند. نتایج تحلیل روابط دومتغیره نشان داد که ارتباطی معنادار میان متغیرهای مستقل پژوهش (بیگانگی شغلی، دینداری، شادمانی) با هویت حرفه‌ای و ابعاد آن وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره، با ضریب تعیین تعدیل‌شده 51/6 نشان داد که متغیرهای مستقل موردنظر 51/6 درصد واریانس هویت حرفه‌ای را تبیین می‌کنند. همچنین بر اساس بتای استانداردشده، متغیر شادمانی با ضریب بتای 0/317 بیشترین و متغیر دینداری با ضریب بتای 0/118 کمترین سهم را در تبیین هویت حرفه‌ای معلمان دارند.
واژه‌های کلیدی: هویت، هویت حرفه‌ای، دینداری، بیگانگی شغلی، شادمانی
متن کامل [PDF 603 kb]   (233 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/9/9 | پذیرش: 1402/3/20 | انتشار: 1403/12/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mehdizadeh M, Golabi F, Aghayari Hir T. A Study on the Social Determinants of Teachers' Professional Identity. QJFR 2025; 21 (4) :105-126
URL: http://qjfr.ir/article-1-2321-fa.html

مهدی زاده مهدی، گلابی فاطمه، آقایاری هیر توکل. مطالعه تعیین‌کننده‌های اجتماعی هویت حرفه‌ای معلمان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1403; 21 (4) :105-126

URL: http://qjfr.ir/article-1-2321-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 4 - ( 12-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710