هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تعیینکنندههای اجتماعی هویت حرفهای معلمان دوره متوسطه شهرستان خوی بوده است. روش تحقیق پیمایشی است و جامعه آماری پژوهش شامل همه معلمان دورۀ متوسطه شهرستان خوی، طبق آمار آموزشوپرورش به تعداد 760 نفر بود. نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 255 نفر تعیین شد. برای سنجش متغیرهای اصلی پژوهش از پنج پرسشنامه استاندارد استفادهشده است و دادههای گردآوری شده با نرمافزار SPSS تحلیل شدهاند. نتایج پژوهش نشان داد که میزان هویت حرفهای معلمان و همچنین مقدار میانگین ابعاد هویت حرفهای(آموزش و یادگیری، توسعه دانشآموزی، توسعه مدرسه، دامنه روابط و خدمات حرفهای و رشد و توسعه شخصی) در حد بالاست. مقادیر مربوط به میانگین متغیرهای مستقل نشان داد که مقدار میانگین دینداری در حد بالا، بیگانگی در حد متوسط به پایین، سرمایه اجتماعی در حد متوسط و شادمانی در حد متوسط به بالاست. نتایج متغیرهای مستقل نشان داد که میزان دینداری و شادمانی معلمان دورۀ متوسطه شهرستان خوی در حد بالاست و ازلحاظ بیگانگی شغلی در سطح پایینی قرار دارند. نتایج تحلیل روابط دومتغیره نشان داد که ارتباطی معنادار میان متغیرهای مستقل پژوهش (بیگانگی شغلی، دینداری، شادمانی) با هویت حرفهای و ابعاد آن وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره، با ضریب تعیین تعدیلشده 51/6 نشان داد که متغیرهای مستقل موردنظر 51/6 درصد واریانس هویت حرفهای را تبیین میکنند. همچنین بر اساس بتای استانداردشده، متغیر شادمانی با ضریب بتای 0/317 بیشترین و متغیر دینداری با ضریب بتای 0/118 کمترین سهم را در تبیین هویت حرفهای معلمان دارند.
Mehdizadeh M, Golabi F, Aghayari Hir T. A Study on the Social Determinants of Teachers' Professional Identity. QJFR 2025; 21 (4) :105-126 URL: http://qjfr.ir/article-1-2321-fa.html
مهدی زاده مهدی، گلابی فاطمه، آقایاری هیر توکل. مطالعه تعیینکنندههای اجتماعی هویت حرفهای معلمان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1403; 21 (4) :105-126