:: دوره 20، شماره 4 - ( 12-1402 ) ::
جلد 20 شماره 4 صفحات 64-45 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی مداخله چندبعدی انگیزشی- شناختی و هوشیاری در لحظه ها بر خودکارآمدی تحصیلی و جهت گیری هدف تبحری دانش آموزان دختر دورۀ ابتدایی
نسرین قاسمی ، ابوالقاسم یعقوبی ، داوود تقوایی ، فیروزه زنگنه مطلق
چکیده:   (544 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی مداخله چندبعدی انگیزشی- شناختی و هوشیاری در لحظه‌­ها بر خودکارآمدی تحصیلی و جهت­‌گیری هدف تبحری دانش‌­آموزان دختر ابتدایی بود. این پژوهش مطالعه‌­­ای نیمه‌­آزمایشی با طرح پیش‌­آزمون- پس‌­آزمون و پیگیری یک ماهه با گروه­ گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ دانش‌­آموزان دختر ابتدایی شهر نهاوند در سال تحصیلی   1400-1399 بود که با روش نمونه‌­گیری خوشه‌­ای در مرحله غربالگری، 45 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه 15 نفری (دو گروه آزمایشی و گواه) جایگزین شدند. گروه آزمایشی اول مداخله راهبردهای انگیزشی برای یادگیری مارتین (2008) را برای 6 جلسۀ 45 دقیقه‌­ای و گروه آزمایشی دوم مداخله هوشیاری در لحظه­‌های بوردیک (2014) را در 10 جلسۀ 45 دقیقه‌­ای، دریافت کردند. برای گردآوری داده‌­ها از پرسشنامه­‌های خودکارآمدی تحصیلی زایاچووا (ASEBQ) و جهت­‌گیری میجلی استفاده شد. نتایج از طریق آزمون تحلیل واریانس با اندازه­‌گیری مکرر تحلیل شد. یافته‌­ها نشان دادند که هر دو مداخله بر افزایش خودکارآمدی تحصیلی و جهت­‌گیری هدف تبحری دانش‌­آموزان مؤثر بوده است. در ضمن تأثیر برنامه هوشیاری در لحظه‌­ها در مقایسه با انگیزشی-شناختی بر خودکارآمدی تحصیلی به طور معناداری بیشتر بود، اما در جهت­‌گیری هدف تبحری تفاوتی میان دو برنامه مداخله دیده نشد. در نهایت آزمون پیگیری نشان از پایداری نتایج متأثر از مداخله ­درمانی بر اثر گذشت زمان داد. از این رو به نظر می‌رسد که بتوان از روش مداخله‌­ها در حوزه افزایش خودکارآمدی تحصیلی و جهت­‌گیری هدف تبحری دانش‌آموزان دورۀ ابتدایی بهره برد.
واژه‌های کلیدی: انگیزشی-شناختی، هوشیاری در لحظه ها، خودکارآمدی تحصیلی، جهت گیری هدف تبحری، دانش آموزان دختر ابتدایی
متن کامل [PDF 561 kb]   (307 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/2/16 | پذیرش: 1401/6/26 | انتشار: 1402/12/21


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 4 - ( 12-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها