تبدیل آموزش سنتی به آموزش آنلاین، چالشها و فرصتهای جدیدی را در سطح اجتماعی و فناوری به ارمغان آورده است. هدف پژوهش حاضر تحلیل چالشها و فرصتهای آموزش مجازی در دورۀ همهگیری کرونا، با بررسی تجارب والدین است. روش این پژوهش کیفی است و با رویکرد پدیدارشناسی انجام گرفته است. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شده و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافته است. جامعه موردنظر والدینی بودند که دستکم یک فرزند شرکتکننده در آموزش مجازی از اسفند سال 1398 به بعد داشتند. روش نمونهگیری، رویکرد هدفمند ملاکی و شامل 24 نفر از والدین بود. در تجزیه و تحلیل دادهها از الگوی کلایزی استفاده شد. کدگذاری این پژوهش در سه مرحله توصیفی، تفسیری و تبیینی انجام یافت. یافتهها شامل دو کد اصلی یا تبیینی "آسیبها و تهدیدها با پنج کد تفسیری" و "پیامدها و فرصتها با سه کد تفسیری" هستند که از کدهای توصیفی به دست آمده بودند. نتایج نشان داد که آموزش مجازی چالشها و فرصتهایی جدید را در سطح اجتماعی و فناوری ایجاد کرده است و با توجه به نقش مشارکتی و قابل توجه والدین، میتواند به توانمندسازی مسئولان و تصمیمگیرندگان برای ایجاد راهحلهای مناسب، در حل موانعی که والدین و دانشآموزان را تحت تأثیر قرار میدهد، کمک کند.
Moradian S, Yoosefi N. Evaluating the Experiences of Students' Parents in Virtual Education during the COVID-19 Pandemic: Challenges and Opportunities. QJFR 2024; 21 (1) :77-94 URL: http://qjfr.ir/article-1-2151-fa.html
مرادیان صلاح، یوسفی ناصر. ارزیابی تجارب والدین دانش آموزان نسبت به آموزش مجازی در دورۀ همه گیری کرونا: چالشها در برابر فرصتها. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1403; 21 (1) :77-94