مطالعات نشان میدهند سبک تربیتی و نوع تفکر معلمان میتواند به منزلۀ مؤلفهای اساسی بر کودکان تأثیر داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه تحول کودک بر ارتقای سبکهای تربیتی معلمان انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون بدون گروه گواه بود. گروه نمونه به روش در دسترس شامل معلمان دانشآموزان 7 تا 11 سال یکی از مدارس ابتدایی غیردولتی شهر تهران بودند که برای شرکت در کارگاه تحول کودک اعلام آمادگی کردند. پرسشنامه روشهای تربیتی معلمان برای پیشآزمون مورد استفاده قرار گرفت و گروه نمونه در پنج جلسه آموزشی به صورت هفتگی و هر جلسه به مدت دو ساعت شرکت کردند. پس از برگزاری کارگاههای آموزشی تحول کودک، پسآزمون روی شرکتکنندگان اجرا شد و دادههای پژوهش با آزمون t گروههای همبسته و با نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بررسی دادههای حاصل از پژوهش حاضر نشان میدهد که کارگاه آموزشی تحول کودک توانسته است موجب افزایش معنادار روش حل مسئله در معلمان شود و روشهای تربیتی آنها را در سه روش دیگر یعنی تنبیه و توبیخ، توصیه بدون توضیح و توصیه به همراه توضیح کاهش دهد(0/001 > p). یافتههای پژوهش نشان داد برنامه آموزشی تحول کودک در بهبود سبکهای تربیتی معلمان نقشی بسزا دارد. زمانی که معلمان در چنین برنامههای آموزشی شرکت میکنند، راهحلهای جایگزین برای تنبیه یا توصیه را یاد میگیرند و بیشتر دانشآموزان را به حل مسئله ترغیب میکنند.
ShokoohiYekta M, Ghasemzadeh S, Yaghooti F. The Effectiveness of Child Development Educational Program on Improving the Educational Styles of Elementary School Teachers. QJFR 2024; 21 (1) :25-38 URL: http://qjfr.ir/article-1-1965-fa.html
شکوهی یکتا محسن، قاسم زاده سوگند، یاقوتی فرشته. طرح ارزشیابی اثربخشی برنامه آموزشی تحول کودک بر ارتقای سبکهای تربیتی معلمان دوره دبستان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1403; 21 (1) :25-38