مدرسه بهمنزلۀ جامعهای کوچک که ارتباط اعضای آن با یکدیگر فضای اجتماعی مشخصی را بهوجود میآورد، باید بتواند در بروز خصایصی چون خلاقیت، خودباوری، آیندهنگری، ریسکپذیری و تمایل به کامیابی (روحیه کارآفرینی) در دانشآموزان مؤثر باشد. ایجاد جو و فضایی مناسب و مطلوب که زمینه بروز این ویژگیها را فراهم آورد، یکی از وظایف و رسالتهای مسئولان آموزش و پرورش است. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی ویژگیهای مدارس کارآفرین انجام گرفته است. پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع تحقیقات بنیادی و از نظر ماهیت، اکتشافی است که با بهکارگیری روش نظریه داده بنیاد انجام شده است. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته و جامعه آماری شامل متخصصان و طراحان نظام آموزشی و اساتید و مربیان کارآفرینی بوده است. همچنین روش نمونهگیری هدفمند با تکنیک گلولهبرفی بهکار رفته است و از خبرگان مصاحبه نیمهساختاریافته تا حد اشباع (27 نفر) بهعمل آمده است. دادههای گردآوریشده با کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیهوتحلیل شدند و الگوی نهایی استخراج شد. مدل نهایی از مجموع چهار مقوله محوری، چهار مقوله شرایط علی، شش مقوله بسترها و زمینههای لازم، هفت مقوله راهبردها، پنج مقوله محیطی و دو مقوله پیامدهای مدارس کارآفرین تشکیلشده است. در مجموع میتوان بیان کرد که سیستم مدارس کارآفرین، دانشآموزان را برای دنیای واقعی آماده میکند و فرصت یادگیری مهارتهای کلیدی مورد نیاز را برای موفقیت در مسیر تحصیلی، شغلی و زندگی فراهم میکند.
Akbari A, Taghipour, Ph.D. H, Taghipourian Gilani, Ph.D. M J, Ghaffari Mejlej, Ph.D. M. Designing a Model of Characteristics of Entrepreneurial Schools in Iran Based on Grounded Theory. QJFR 2023; 20 (1) :119-136 URL: http://qjfr.ir/article-1-1868-fa.html
اکبری عابدین، تقی پور حسینعلی، تقی پوریان گیلانی محمدجواد، غفاری مجلج محمد. طراحی الگوی ویژگیهای مدارس کارآفرین در ایران بر اساس رویکرد داده بنیاد. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1402; 20 (1) :119-136