[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 20، شماره 1 - ( 3-1402 ) ::
جلد 20 شماره 1 صفحات 136-119 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی ویژگیهای مدارس کارآفرین در ایران بر اساس رویکرد داده بنیاد
عابدین اکبری ، حسینعلی تقی پور ، محمدجواد تقی پوریان گیلانی ، محمد غفاری مجلج
چکیده:   (2307 مشاهده)
مدرسه به‌­منزلۀ جامعه‌­ای کوچک که ارتباط اعضای آن با یکدیگر فضای اجتماعی مشخصی را به‌­وجود می­آورد، باید بتواند در بروز خصایصی چون خلاقیت، خودباوری، آینده‌‌­نگری، ریسک­‌پذیری و تمایل به کامیابی (روحیه کارآفرینی) در دانش‌­آموزان مؤثر باشد. ایجاد جو و فضایی مناسب و مطلوب که زمینه بروز این ویژگیها را فراهم آورد، یکی از وظایف و رسالتهای مسئولان آموزش و پرورش است. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی ویژگیهای مدارس کارآفرین انجام‌ گرفته است. پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع تحقیقات بنیادی و از نظر ماهیت، اکتشافی است که با به­‌کارگیری روش نظریه داده بنیاد انجام‌ شده است. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه عمیق نیمه­‌ساختاریافته و جامعه آماری شامل متخصصان و طراحان نظام آموزشی و اساتید و مربیان کارآفرینی بوده است. همچنین روش نمونه‌گیری هدفمند با تکنیک گلوله‌­برفی به‌­کار رفته است و از خبرگان مصاحبه نیمه­‌ساختاریافته تا حد اشباع (27 نفر) به­‌عمل آمده است. داده‌های گردآوری‌شده با کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه‌وتحلیل شدند و الگوی نهایی استخراج شد. مدل نهایی از مجموع چهار مقوله محوری، چهار مقوله شرایط علی، شش مقوله بسترها و زمینه‌های لازم، هفت مقوله راهبردها، پنج مقوله محیطی و دو مقوله پیامدهای مدارس کارآفرین تشکیل‌شده است. در مجموع می‌توان بیان کرد که سیستم مدارس کارآفرین، دانش‌آموزان را برای دنیای واقعی آماده می‌کند و فرصت یادگیری مهارتهای کلیدی مورد نیاز را برای موفقیت در مسیر تحصیلی، شغلی و زندگی فراهم می‌کند.
واژه‌های کلیدی: مدارس کارآفرین، کارآفرینی، خلاقیت، توانمندی
متن کامل [PDF 444 kb]   (1885 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/6/6 | پذیرش: 1401/4/5 | انتشار: 1402/3/29
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbari A, Taghipour, Ph.D. H, Taghipourian Gilani, Ph.D. M J, Ghaffari Mejlej, Ph.D. M. Designing a Model of Characteristics of Entrepreneurial Schools in Iran Based on Grounded Theory. QJFR 2023; 20 (1) :119-136
URL: http://qjfr.ir/article-1-1868-fa.html

اکبری عابدین، تقی پور حسینعلی، تقی پوریان گیلانی محمدجواد، غفاری مجلج محمد. طراحی الگوی ویژگیهای مدارس کارآفرین در ایران بر اساس رویکرد داده بنیاد. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1402; 20 (1) :119-136

URL: http://qjfr.ir/article-1-1868-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 1 - ( 3-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710