هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه اشتیاق شغلی و خوشبینی تحصیلی با عملکرد شغلی معلمان است. برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش توصیفی- همبستگی بهره گرفته شده است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل 4830 نفر از معلمان ابتدایی شهرستان کرج در سال تحصیلی 97-1396 بوده است. نمونه پژوهش شامل 350 نفر بود که طبق جدول کرجسی و مورگان (1970) و به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه اشتیاق شغلی شاوفلی، مارتینز، پینتو، سالانوا و باکر (2002)، پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون (1990) و پرسشنامه خوشبینی تحصیلی معلمان بیرد، هوی و وولفولک هوی (2010) استفاده شده است. برای بررسی روایی پرسشنامههای پژوهش از نظرات متخصصان موضوعی و برای بررسی پایایی از آزمون آلفای کرونباخ بهرهگیری شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روشهای آمار توصیفی و استنباطی شامل همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش همزمان استفاده شده است. نتایج نشان داد که میان اشتیاق شغلی و مؤلفههای جذب، نیرومندی و وقف رابطه ای مستقیم و معنادار با عملکرد شغلی معلمان وجود دارد که اشتیاق شغلی 0/28، مؤلفۀ جذب 0/22، نیرومندی 0/26 و وقف 0/32 قدرت پیشبینی عملکرد شغلی معلمان را داشتند. همچنین میان خوشبینی تحصیلی و مؤلفههای کارآمدی جمعی معلم، اعتماد به والدین و دانشآموزان و تأکید تحصیلی رابطه ای مستقیم و معنادار با عملکرد شغلی معلمان وجود دارد که خوشبینی تحصیلی معلم 0/26، کارآمدی جمعی معلم 0/25، اعتماد به والدین و دانشآموزان 0/29 و تأکید تحصیلی 0/18 قدرت پیشبینی عملکرد شغلی معلمان را داشتند.
Assareh, Ph.D. A R, Oza’ee N, Azimpour E. The Relationship between Work Engagement, Academic Optimism, and Teachers' Job Performance. QJFR 2021; 18 (1) :27-46 URL: http://qjfr.ir/article-1-1823-fa.html
عصاره علیرضا، اوضاعی نسرین، عظیم پور احسان. رابطه اشتیاق شغلی و خوشبینی تحصیلی با عملکرد شغلی معلمان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1400; 18 (1) :27-46