[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 21، شماره 2 - ( 6-1403 ) ::
جلد 21 شماره 2 صفحات 113-95 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی مداخله مبتنی بر مدل خودمراقبتی اطلاعاتی- انگیزشی- مهارتهای رفتاری بر اضطراب و افسردگی دانش آموزان مبتلا به دیابت
ماجده خسروی لاریجانی ، فاطمه بهجتی اردکانی ، آزاده چوبفروش زاده
چکیده:   (215 مشاهده)
 دیابت بیماری مزمنی است که یک عامل خطر برای چندین بیماری دیگر، از جمله بیماریهای قلبی- عروقی می‌­باشد و همچنین نیازمند پذیرش و مراقبت است، بنابراین بر افزایش دانش دیابت و افزایش انگیزۀ بیماران برای مراقبت از خود توصیه می­‌شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر­­­بخشی مدل خود­مراقبتی اطلاعاتی- انگیزشی­- مهارتهای رفتاری بر اضطراب و افسردگی دانش‌­­آموزان مبتلا به دیابت صورت گرفته است.  این پژوهش از نوع نیمه‌­آزمایشی با طرح  پیش­‌آزمون- پس‌­آزمون با گروه کنترل است. حجم نمونه شامل 24 دانش‌­آموز  بود که به شیوۀ نمونه‌­گیری هدفمند انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. درمان­‌جویان، درمان را در10 جلسۀ80 دقیقه‌­ای دریافت کردند. داده‌­ها با پرسشنامۀ اختلالات مرتبط با اضطراب کودکان(SCARED) و افسردگی ماریا کواکس(CDI) گرد­آوری شدند. به منظور تحلیل داده­‌ها  از تحلیل کوواریانس با نرم­‌افزار  SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات اضطراب در دو گروه تفاوت معنادار وجود دارد، یعنی مداخله بر کاهش اضطراب مؤثر بود ((P ≤ 0.05، اما این روش مداخله بر افسردگی تأثیر معنادار نداشت.  بنابراین مداخلۀ مبتنی بر این مدل می‌­تواند به منظور بهبود مشکلات روان­‌شناختی بیماران مبتلا به دیابت به مثابه  یک درمان کاربردی و مکمل در کلینیکها و مراکز درمانی به­‌کار گرفته شود.
واژه‌های کلیدی: مدل خودمراقبتی اطلاعاتی- انگیزشی- مهارتهای رفتاری، نوجوانان دیابتی، اضطراب، افسردگی
متن کامل [PDF 619 kb]   (113 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/3 | پذیرش: 1401/1/8 | انتشار: 1403/6/28
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khosravi Larijani M, Behjati Ardakani F, Choubforoushzadeh A. The Effectiveness of the Intervention Based on Informational-Motivational and Behavioral Skills (IMB) Self-Care Model on Anxiety and Depression of Students with Diabetes. QJFR 2024; 21 (2) :95-113
URL: http://qjfr.ir/article-1-1800-fa.html

خسروی لاریجانی ماجده، بهجتی اردکانی فاطمه، چوبفروش زاده آزاده. اثربخشی مداخله مبتنی بر مدل خودمراقبتی اطلاعاتی- انگیزشی- مهارتهای رفتاری بر اضطراب و افسردگی دانش آموزان مبتلا به دیابت. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1403; 21 (2) :95-113

URL: http://qjfr.ir/article-1-1800-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 2 - ( 6-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660