دیابت بیماری مزمنی است که یک عامل خطر برای چندین بیماری دیگر، از جمله بیماریهای قلبی- عروقی میباشد و همچنین نیازمند پذیرش و مراقبت است، بنابراین بر افزایش دانش دیابت و افزایش انگیزۀ بیماران برای مراقبت از خود توصیه میشود. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مدل خودمراقبتی اطلاعاتی- انگیزشی- مهارتهای رفتاری بر اضطراب و افسردگی دانشآموزان مبتلا به دیابت صورت گرفته است. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. حجم نمونه شامل 24 دانشآموز بود که به شیوۀ نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. درمانجویان، درمان را در10 جلسۀ80 دقیقهای دریافت کردند. دادهها با پرسشنامۀ اختلالات مرتبط با اضطراب کودکان(SCARED) و افسردگی ماریا کواکس(CDI) گردآوری شدند. به منظور تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس با نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات اضطراب در دو گروه تفاوت معنادار وجود دارد، یعنی مداخله بر کاهش اضطراب مؤثر بود ((P ≤ 0.05، اما این روش مداخله بر افسردگی تأثیر معنادار نداشت. بنابراین مداخلۀ مبتنی بر این مدل میتواند به منظور بهبود مشکلات روانشناختی بیماران مبتلا به دیابت به مثابه یک درمان کاربردی و مکمل در کلینیکها و مراکز درمانی بهکار گرفته شود.
Khosravi Larijani M, Behjati Ardakani F, Choubforoushzadeh A. The Effectiveness of the Intervention Based on Informational-Motivational and Behavioral Skills (IMB) Self-Care Model on Anxiety and Depression of Students with Diabetes. QJFR 2024; 21 (2) :95-113 URL: http://qjfr.ir/article-1-1800-fa.html
خسروی لاریجانی ماجده، بهجتی اردکانی فاطمه، چوبفروش زاده آزاده. اثربخشی مداخله مبتنی بر مدل خودمراقبتی اطلاعاتی- انگیزشی- مهارتهای رفتاری بر اضطراب و افسردگی دانش آموزان مبتلا به دیابت. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1403; 21 (2) :95-113