تحلیل رابطه اعتماد نهادی با اشتیاق شغلی و عملکرد معلمان تربیت بدنی شهرستانهای استان تهران
|
شهرام نظری |
|
|
چکیده: (2611 مشاهده) |
هدف پژوهش حاضر، تحلیل رابطه اعتماد نهادی با اشتیاق شغلی و عملکرد معلمان تربیتبدنی شهرستانهای استان تهران بوده است. روش پژوهش، همبستگی با هدف ارائه مدل و از نوع تحلیل مسیر بوده است. جامعه آماری پژوهش را همۀ معلمان تربیت بدنی بیست منطقۀ آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل میدادند که در مجموع 1497 نفر بودند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان و به روش تصادفی 306 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه الونن و همکاران (2008)، پرسشنامه عملکرد شریعتمداری و دارنده (1390) و پرسشنامه اشتیاق شغلی سالانوا و شافلی (2001) بوده است. برای تجزیه و تحلیل یافتهها از شاخصهای آمار توصیفی مانند درصد فراوانی، میانگین و در آمار استنباطی برای اطلاع از طبیعیبودن توزیع نمرات از آزمون کولموگروف اسمیرنف استفاده شده است. همچنین از آزمون پیرسون در نرمافزار SPSS و برای تحلیل مسیر از نرمافزار AMOS استفاده شده است. نتایج نشان داده که میان اعتماد نهادی و مؤلفههای اشتیاق شغلی با عملکرد از نظر آماری ارتباطی معنادار وجود دارد. همچنین میان اعتماد نهادی با مؤلفههای اشتیاق شغلی از نظر آماری ارتباط معنادار وجود دارد. در نهایت نتایج تحلیل مسیر نشان میدهد که نقش میانجی اشتیاق شغلی بر رابطه میان اعتماد نهادی با عملکرد اثرگذار است. به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که اعتماد سازمانی سبب بهبود ارتباط و همکاری میان معلمان و مدیران تربیت بدنی آموزش و پرورش و ارتقای کارایی و اثربخشی معلمان میشود زیرا محیطی که دارای اعتماد سازمانی است، تأثیرات مثبت بسیار بر تربیت بدنی آموزش و پرورش دارد. |
|
واژههای کلیدی: اعتماد نهادی، اشتیاق شغلی، عملکرد معلمان، تربیت بدنی |
|
متن کامل [PDF 389 kb]
(1716 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/2/22 | پذیرش: 1399/9/2 | انتشار: 1399/12/28
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|