هدف از اجرای این پژوهش، مقایسه نیمرخ دانشفراشناختی دانشآموزان قوی و ضعیف در حل مسأله بوده است. به منظور دستیابی به این هدف، صد نفر از دانشآموزان منطقه 2 آموزش و پرورش شهر تهران، با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و به طور انفرادی به سؤالهای پرسشنامه مصاحبهای دانشفراشناختی حل مسأله پاسخ گفتند، سپس عملکرد آنان به طور انفرادی در حل مسأله آونگ بررسی شد و با توجه به عملکردشان در حل مسأله به دو گروه قوی و ضعیف تقسیم شدند. برای مقایسه نیمرخ دانشفراشناختی آنان از روش تحلیل واریانس دو عاملی اندازهگیری مکرر استفاده شد. تحلیل واریانس برای اندازهگیری مکرر نشان داد که اثر اصلی عامل A (توانایی حل مسأله) و اثر اصلی عامل B (دانشفراشناختی) معنادار است. معنادار بودن اثر اصلی عامل A نشان میدهد که میان دانشآموزان قوی و ضعیف از نظر حل مسأله آونگ، تفاوت وجود دارد. معنادار بودن اثر اصلی عامل B، حاکی از آن است که میان طبقات دانش فراشناختی دانشآموزان تفاوت وجود دارد. همچنین اثر تعاملی عاملهای A و B معنادار بود که نشان میدهد نیمرخ دانشفراشناختی دو گروه قوی و ضعیف در حل مسأله متفاوت است. این یافتهها نشان میدهند که دانشآموزان قوی و ضعیف در حل مسأله، از سطوح متفاوت دانش فراشناختی برخوردارند و دانش فراشناختی، نقشی اساسی در توانایی حل مسأله دارد.
Karimi, Ph.D. F, Salarifar, Ph.D. M H, Salehi, Ph.D. M, Shademani P. A Comparison of the Metacognitive Knowledge of Weak and Strong Students in Problem Solving. QJFR 2021; 17 (4) :11-26 URL: http://qjfr.ir/article-1-1704-fa.html
کریمی فرهاد، سالاری فر محمدحسین، صالحی منصور، شادمانی پروانه. مقایسه دانش فراشناختی دانش آموزان قوی و ضعیف در حل مسأله. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1399; 17 (4) :11-26