اهمیت تربیت دینی نوجوانان به عنوان نسل چهارم انقلاب اسلامی، تا حدی است که مقام معظم رهبری بخشهایی قابل توجه از بیانیه راهبردی «گام دوم انقلاب» را به معنویت و اخلاق این قشر از جامعه به عنوان آیندهسازان این مرز و بوم اختصاص داده اند. با توجه به نقش انکارناپذیر رسانهها در شکلدهی باورها و ارزشهای مخاطبان در عصر ارتباطات، صدا و سیما به منزلۀ رسانه ملی، باید به نیازهای دینی و مذهبی مخاطبان، بهویژه نوجوانان و جوانان و موانع موجود در تربیت دینی آنان اشراف داشته باشد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی مهمترین موانع و چالشهای تربیت دینی نوجوانان با تأکید بر بیانات مقام معظم رهبری و ارائه راهکارهای رسانهای در این زمینه است. این پژوهش کیفی با بهرهگیری از روش نظریه زمینهای، نمونهگیری نظری هدفمند و مصاحبه با جمعی از کارشناسان صورت گرفته است. پس از استخراج و کدگذاری دادهها، مفاهیم و مقولات کلیدی در چند مرحله استخراج و پردازش شده است. با توجه به یافتههای پژوهش، مشکلات مربوط به ضعف باورهای دینی و ارتباطات اعضای خانواده، مسائل خاص دوران نوجوانی، مسائل مربوط به مدارس، گروه همسالان و جامعه، مسائل رسانهای، ناهماهنگی اصول تربیتی در خانه و مدرسه، فقر مالی و فرهنگی خانوادهها، انواع اعتیاد و انواع آسیبهای فردی و اجتماعی در خانواده، مهمترین موانع تربیت دینی نوجوانان هستند. نتایج پژوهش نشان داد که رسانهها میتوانند با انتقال غیر مستقیم و تأثیرگذار پیامهای تربیتی و ارائه الگوهای مناسب برای افزایش ارتباطات درونخانوادگی (به ویژه والدین و فرزندان) و تقویت باورهای دینی مخاطبان، گام بردارند.
Ebrahimi Kiapey, Ph.D. H, Amerian F. The Obstacles to Religious Education of Fourth Generation of the Islamic Revolution in Iran and Media Solutions to Confront them with Emphasis on the Supreme Leader's Statements . QJFR 2020; 17 (3) :105-126 URL: http://qjfr.ir/article-1-1599-fa.html
ابراهیمی کیاپی هادی، عامریان فاطمه. چالشها و موانع تربیت دینی نسل چهارم انقلاب در گام دوم و راهکارهای رسانهای رویارویی با آنها با تأکید بر بیانات رهبری. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1399; 17 (3) :105-126