:: دوره 16، شماره 3 - ( 9-1398 ) ::
جلد 16 شماره 3 صفحات 7-28 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل یابی بهزیستی ذهنی بر اساس جو آموزشی، اجتماعی، عاطفی ، فیزیکی و امنیتی مدرسه با میانجیگری خودتنظیمی هیجانی
صدیقه حاجی حسنی، دکتر مهدیه صالحی، دکتر سوزان امامی پور
چکیده:   (429 مشاهده)
هدف از این پژوهش تدوین مدل بهزیستی ذهنی براساس جو آموزشی، اجتماعی، عاطفی، فیزیکی و امنیتی مدرسه با میانجیگری خودتنظیمی هیجانی در دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه بود. طرح پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانش آموزان دختر مدارس دولتی دوره اول متوسطه مناطق 11، 18، 2 و 7  شهر تهران بود. نمونه آماری شامل 630 نفر بود که از این عده 209 نفر پایه هفتم، 213 نفر پایه هشتم و 208 نفر پایه نهم بودند. روش نمونه­‌گیری خوشه ای چند مرحله ای است. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه­‌های جو مدرسه (2015)، بهزیستی ذهنی کی­‌یز و ماگیارمو (2003) و پرسشنامه خودتنظیمی هیجانی هافمن و کاشدان (2010) بود. تحلیل داده‌­ها با روش معادلات ساختاری انجام شده است. نتایج پژوهش نشان داد که رابطه مستقیم مثبت میان جو مدرسه و خود تنظیمی وجود دارد که در سطح 0/01 معنادار است  (0/01>P ، 0/297=  β). رابطه میان جو مدرسه و بهزیستی روانی نیز مستقیم و در سطح 0/01 معنادار و مثبت است (0/01>P ، 0/862=  β) و میان جو مدرسه و بهزیستی روانی با واسطه‌­گری خودتنظیمی رابطۀ غیرمستقیم و معنادار در سطح 05/0 وجود دارد. ضریب مسیر مستقیم میان خودتنظیمی و بهزیستی روانی مثبت و در سطح 01/0 معنادار است (0/01>P ، 0/098 β =) . بنابراین نتیجه می­گیریم که مدرسه مهم‌­ترین مکان برای ارتقای سلامت روان نوجوانان است و باید با ایجاد جو آموزشی مثبت و پر جنب و جوش، شرایط و امکانات تنظیم هیجانات و افزایش تاب آوری دانش آموزان را فراهم کرد.
واژه‌های کلیدی: بهزیستی روانی، جو مدرسه، خودتنظیمی هیجانی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 943 kb]   (329 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۲/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۸/۵/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۸/۹/۲۷


XML   English Abstract   Print



دوره 16، شماره 3 - ( 9-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها