[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 21، شماره 3 - ( 10-1403 ) ::
جلد 21 شماره 3 صفحات 42-23 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش بینی رفتارهای پیشرفت دانش آموزان از طریق ادراک محیط کلاسی و خانوادگی: آیا هیجانهای تحصیلی میانجی این رابطه هستند؟
سیدمجید شفائی چهچه ، حمیدرضا حسن آبادی ، حسین کارشکی
چکیده:   (357 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی ادراک محیط کلاسی و خانوادگی دانش­‌آموزان دوره متوسطه دوم به منزلۀ پیش‌­بینی­‌کننده­‌های ‌رفتارهای پیشرفت آنها با نظرگرفتن هیجانهای تحصیلی در نقش میانجی بود. جامعه ‌آماری، دانش‌آموزان دبیرستانی دوره دوم متوسطه شهرستان گلبهار در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. نمونه‌گیری به صورت خوشه‌ای بود به­‌طوری­‌که از میان هشت دبیرستان، سه مدرسه پسرانه و دو مدرسه دخترانه انتخاب شدند. به دلیل شیوع کووید-19 و تعطیلی مدارس، پرسشنامه‌ها به فرم الکترونیکی تبدیل و در گروههای درسی مجازی کلاسها قرار داده شدند. سپس، تعداد 355 دانش‌آموز (95 پسر و 260 دختر) پرسشنامه‌­های ادراک از محیط کلاس فراسر و همکاران(1996)، ادراک از محیط خانواده گرولنیک و همکاران(1997)، هیجانهای تحصیلی پکران(2005) و انگیزش پیشرفت هرمنس(1970) را به منزلۀ شاخصی از رفتار­های پیشرفت تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از ضرایب رگرسیون و مدل­‌یابی معادله ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که ادراک محیط ‌کلاسی و خانوادگی و هیجانهای تحصیلی در رگرسیونهای جداگانه توانستند رفتارهای پیشرفت را پیش‌بینی ‌کنند، اما زمانی‌که این متغیرها همزمان وارد مدل ساختاری با میانجیگری هیجانهای تحصیلی شدند ادارک محیط کلاس و خانواده صرفاً از طریق هیجانها توانستند رفتارهای پیشرفت را پیش‌‌بینی کنند. این نتیجه، حاکی از نقش بارز هیجانهای تحصیلی به منزلۀ میانجی این رابطه است. بنابراین، معلمان در سطح کلاس درس و والدین در خانواده باید جوی مطلوب ایجادکنند تا زمینه ادراکاتی مطلوب برای دانش‌آموزان شکل بگیرد که شکل­‌گیری چنین ادراکاتی به نوبه خود هیجاناتی مثبت برای شکل­‌دهی رفتارهای پیشرفت آنها مهیا می‌­سازد.
واژه‌های کلیدی: ادراک محیط کلاسی، ادراک محیط خانوادگی، هیجانهای تحصیلی، رفتارهای پیشرفت
متن کامل [PDF 613 kb]   (364 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/9/1 | پذیرش: 1402/2/10 | انتشار: 1403/10/3
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shafaei Chahchah S M, Hassanabadi H R, Kareshki H. Prediction of Students' Achievement Behaviors through Perceptions of Classroom and Family Environment: Are Academic Emotions Mediators in this Relationship?. QJFR 2024; 21 (3) :23-42
URL: http://qjfr.ir/article-1-2317-fa.html

شفائی چهچه سیدمجید، حسن آبادی حمیدرضا، کارشکی حسین. پیش بینی رفتارهای پیشرفت دانش آموزان از طریق ادراک محیط کلاسی و خانوادگی: آیا هیجانهای تحصیلی میانجی این رابطه هستند؟. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1403; 21 (3) :23-42

URL: http://qjfr.ir/article-1-2317-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 3 - ( 10-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4699