[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 21، شماره 1 - ( 3-1403 ) ::
جلد 21 شماره 1 صفحات 114-95 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی موسیقی درمانی بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان دختر پرخاشگر مقطع ابتدایی
زلیخا صالحی ، عذرا غفاری نوران ، توکل موسی زاده
چکیده:   (631 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی موسیقی‌­درمانی بر کارکردهای اجرایی دانش‌­آموزان دختر پرخاشگر بود. روش پژوهش نیمه­‌آزمایشی، با طرح پیش‌­آزمون و پس­‌آزمون و گروه کنترل بود. 30 دانش‌­آموز پرخاشگر از میان دانش‌­آموزان دختر مقطع ابتدایی ناحیه 4 شهر کرج در سال تحصیلی1400- 1399 به شیوه تصادفی خوشه­‌ای انتخاب و به تصادف در گروه آزمایش و گروه کنترل جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه‌­های پرخاشگری کودکان دبستانی شهیم (1385)، آزمون ویسکانسین گرانت و برگ (1948)، آزمون عملکرد مداوم رازولد(1956) و آزمون استروپ (1935) بودند. گروه آزمایش در هشت جلسه تحت درمان موسیقی‌­درمانی قرار گرفتند. داده‌­ها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافته‌­ها نشان دادند که در گروه موسیقی­‌درمانی به طور معناداری، انعطاف­‌پذیری شناختی نسبت به گروه کنترل افزایش یافته­‌است (p<0.001). در آزمون عملکرد پیوسته، اثربخشی معناداری بر بهبود توجه پایدار در گروه مورد آزمایش مشاهده شد(p<0.001)، زیرا تعداد خطاها در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل کاهش یافته است. در آزمون استروپ، اثربخشی معناداری بر بهبود بازداری در گروه مورد آزمایش مشاهده شد(p<0.001). بنابراین می­‌توان نتیجه گرفت، موسیقی­‌درمانی بر بهبود کارکردهای اجرایی (انعطاف پذیری شناختی، توجه پایدار و بازداری) دانش‌­آموزان دختر پرخاشگر نقشی مؤثر دارد. بنابراین پیشنهاد می­‌شود که متخصصان این حوزه از این شیوۀ درمان برای کمک به دانش‌­آموزان پرخاشگر در محیطهای آموزشی و درمانی بهره بگیرند. نتایج این پژوهش می‌­تواند تلویحات آموزشی بسیاری داشته باشد.
واژه‌های کلیدی: موسیقی درمانی، کارکردهای اجرایی، پرخاشگری
متن کامل [PDF 1611 kb]   (239 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/10/10 | پذیرش: 1401/5/15 | انتشار: 1403/3/30
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salehi Z, GhaffariNouran A, Mousazadeh T. The Effectiveness of Music Therapy on the Executive Functions of Aggressive Female Elementary School Students. QJFR 2024; 21 (1) :95-114
URL: http://qjfr.ir/article-1-2019-fa.html

صالحی زلیخا، غفاری نوران عذرا، موسی زاده توکل. اثربخشی موسیقی درمانی بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان دختر پرخاشگر مقطع ابتدایی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1403; 21 (1) :95-114

URL: http://qjfr.ir/article-1-2019-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 1 - ( 3-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660