[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 20، شماره 2 - ( 6-1402 ) ::
جلد 20 شماره 2 صفحات 24-7 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه مشکلات رفتاری و مهارتهای اجتماعی دانش‌آموزان آهسته‌گام با کیفیت زندگی مادران آنها: نقش میانجی هشیاری در لحظه‌ها
طیبه تازیکی ، خدامراد مؤمنی ، جهانگیر کرمی ، غلامعلی افروز
چکیده:   (653 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه مشکلات رفتاری و مهارتهای اجتماعی دانش‌آموزان آهسته‌گام با کیفیت زندگی مادران آنها از طریق نقش میانجی هشیاری در لحظه‌ها انجام گرفته است. روش پژوهش از نوع توصیفی ـ همبستگی در قالب مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش شامل همۀ دانش‌آموزان آهسته‌گام دوره ابتدایی ساکن استان گلستان و مادران آنها در سال تحصیلی 99-1398 بود که به‌­شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای 298 دانش‌آموز (از 878 دانش‌آموز) مورد بررسی قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه مشکلات رفتاری کودکان راتر(1967)، مقیاس مهارتهای اجتماعی ماتسون و همکاران(1983)، پرسشنامه پنج‌وجهی ذهن‌آگاهی بائر و همکاران(2006) و پرسشنامه کوتاه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی(1998). داده‌ها با آمار توصیفی، آزمون­ همبستگی پیرسون و مدل‌یابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که همبستگی مثبت معناداری میان مهارتهای اجتماعی و هشیاری در لحظه‌ها با کیفیت زندگی وجود دارد. همچنین همبستگی منفی معناداری میان مشکلات رفتاری با کیفیت زندگی وجود دارد. همچنین نقش میانجی هشیاری در لحظه‌ها در رابطه مهارتهای اجتماعی و مشکلات رفتاری با کیفیت زندگی مورد تأیید قرار گرفت (0/01>P). براساس یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که افزایش مهارتهای اجتماعی و کاهش مشکلات رفتاری دانش‌آموزان و ارتقای هشیاری در لحظه‌های مادران دانش‌آموزان آهسته‌گام می‌تواند سبب بهبود کیفیت زندگی مادران شود.
واژه‌های کلیدی: کیفیت زندگی، مادران دانش‌آموزان آهسته‌گام (کم‌توان ذهنی)، مشکلات رفتاری، مهارتهای اجتماعی، هشیاری در لحظه‌ها (ذهن‌آگاهی)
متن کامل [PDF 575 kb]   (355 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/6/27 | پذیرش: 1401/1/11 | انتشار: 1402/6/28
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taziki T, Mo’meni K M, Karami J, Afrooz G A. Relationship of Behavioral Problems and Social Skills of Slow-Paced Students to their Mothers' Quality of Life: The Mediating Role of Mindfulness. QJFR 2023; 20 (2) :7-24
URL: http://qjfr.ir/article-1-1895-fa.html

تازیکی طیبه، مؤمنی خدامراد، کرمی جهانگیر، افروز غلامعلی. رابطه مشکلات رفتاری و مهارتهای اجتماعی دانش‌آموزان آهسته‌گام با کیفیت زندگی مادران آنها: نقش میانجی هشیاری در لحظه‌ها. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1402; 20 (2) :7-24

URL: http://qjfr.ir/article-1-1895-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 2 - ( 6-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4639