هدف این پژوهش بررسی اثربخشی مداخله اسلامی مبتنی بر کیفیت زندگی بر افسردگی و اضطراب دانشآموزان پسر دبیرستانی شهر بروجن بود. پژوهش حاضر کاربردی و از نظر روش آزمایشی است که در قالب یک طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل و اجرای مداخلهای بوده است. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه افسردگی کودکان و نوجوانان بک (1961-BDI) و پرسشنامه استاندارد اضطراب بک(1988-BAI) بود. 40 نفر از دانشآموزانی که دچار افسردگی و اضطراب بودند به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای بهصورت تصادفی انتخاب شدند و بهروش جایگزینی تصادفی 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل قرار داده شدند. سپس گروه آزمایش در 10 جلسه 90 دقیقهای بهصورت گروهی، مداخله درمانی را دریافت کردند، در حالی که گروه کنترل هیچگونه مداخلهای را تجربه نکردند. دادهها با روش آماری تحلیل کوواریانس بررسی شدند. یافتههای پژوهش بیانگر این است که افسردگی و اضطراب دانشآموزان بهطور معناداری کاهش پیدا کرده است، بنابراین از این روش میتوان بهعنوان روش مداخلهای مؤثر برای افزایش کیفیت زندگی و کاهش افسردگی و اضطراب بهمثابه یک روش مؤثر سود جست.
Faraji Vastegani H R, Seifi Gandomani M Y. The Impact of Islamic Intervention Based on Quality of Life upon Depression and Anxiety of High School Male Students in Borujen. QJFR 2023; 20 (2) :135-151 URL: http://qjfr.ir/article-1-1736-fa.html
فرجی وستگانی حمیدرضا، سیفی گندمانی محمدیاسین. اثربخشی مداخله اسلامی مبتنی بر کیفیت زندگی بر افسردگی و اضطراب در دانش آموزان دبیرستانی (پسر) شهر بروجن. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1402; 20 (2) :135-151