هدف مطالعه حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر رفتارهای مشارکتی والدین در محیط یادگیری ترکیبی مدارس بوده است. پژوهشگر پس از تعیین راهبردهای جستجو، منابع مرتبط در پایگاههای اطلاعاتی شامل پروکوئست، اریک، ابسکوهاست و گوگل اسکالر را در بازه زمانی 2015 تا 2020 جستجو کرده است. بهمنظور به حداکثر رساندن جامعیت جستجو از کلیدواژگان تعیینشده و همۀ ترکیب احتمالی آنها با عملگرهای OR و AND استفاده شده است. سپس با بهکارگیری شیوههای متفاوت پالایش در پایگاه دادهها و معیارهای ورود و خروج مطالعه در مراحل بعدی منابع مرتبط با هدف مطالعه انتخاب شدند. کیفیت مطالعات از طریق نمونبرگ استروب بررسی شده و از میان 119مطالعه، تعداد 20 مطالعه در تحلیل نهایی شناسایی و انتخاب شدند. یافتهها نشان دادند که مهمترین سازوکارهای مشارکت والدین شامل سازماندهی، پایش و نظارت، انگیزشی، آموزشی و مدیریت در خانه در محیط یادگیری ترکیبی مدارس میتوانند راهگشا باشند و به دانشآموزان کمک کنند تا آنها در انجام دادن تکالیف درسی در محیط یادگیری ترکیبی پیشرفت کنند. نتایج نشان داد: الف) مدارس با رویکرد یادگیری ترکیبی در سازوکار مشارکت والدین با واسطه فناوری برخط قابلیت یکپارچه شدن در نظام مدیریت یادگیری مدارس را دارند؛ ب) پیوندهایی میان سازوکارهای مشارکت والدین و پیشرفت دانشآموزان در محیط یادگیری ترکیبی مدارس وجود دارند، اما لازم است تحقیقات بیشتری انجام گیرد و ج) بررسی حاضر پیشنهادهایی خاص را برای تحقیقات بیشتر ارائه داده است.
Zare’i P, Taleb Z, Khosravi Babadi A A, Azodolmolki S. Identifying the Factors Affecting Parental Involvement Mechanisms in Blended Learning Environments. QJFR 2023; 20 (2) :111-134 URL: http://qjfr.ir/article-1-1584-fa.html
زارعی پریوش، طالب زهرا، خسروی بابادی علی اکبر، عضدالملکی سودابه. شناسایی عوامل مؤثر بر سازوکارهای مشارکت والدین در محیط یادگیری ترکیبی مدارس. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1402; 20 (2) :111-134