رابطه بین جو مدرسه و تمایل به بزهکاری دختران دبیرستانی شهر کرمان
|
الهام شیردل، فاطمه انجم شعاع، حمید شیردل |
|
|
چکیده: (4228 مشاهده) |
مدرسه پس از خانه مهمترین مکانی است که دانش آموزان بیشترین زمان را در آنجا به سر میبرند و نقشی مؤثر در شکل گیری ارزشها، هنجارها و رفتارهای اجتماعی افراد دارد. هدف اساسی این مقاله بررسی رابطه میان جو مدرسه و تمایل به بزهکاری در میان دختران دبیرستانی شهر کرمان است. در پژوهش حاضر براساس نظریه پارسونز و با الهام از اندیشه سیمونز مورتون، گرامپ، هاونی و سیلر جو مدرسه در بزهکاری نوجوانان مؤثر در نظر گرفته شده است. در این پژوهش روش پیمایش و ابزار پرسشنامه بهکار گرفته شد. جامعۀ آماری این پژوهش دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر کرمان در سال 1392 هستند. تعداد نمونه 381 نفر است که با روش نمونهگیری طبقهبندی متناسب با حجم نمونه انتخاب شدند. نتایج آمار توصیفی و استنباطی به دست آمده از دادهها با نرم افزار SPSS نشان میدهد، الف)تمایل به بزهکاری به میزان چشمگیری در میان رفتارهای دختران نوجوان وجود دارد. ب) میان جو مدرسه با تمایل به بزهکاری دختران نوجوان رابطه غیر مستقیم و معنادار وجود دارد. یعنی با افزایش جو عاطفی، آموزشی، تعادل جویی، رویارویی و انتظاری مدرسه، تمایل به بزهکاری در دانشآموزان کمتر میشود. د) اجرای تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که تنها سه نوع جو مدرسه بر شدت تمایل به بزهکاری اثر دارند و 15 درصد آن را تبیین میکنند. این سه متغیر عبارت اند از: جو تعادل جویی، جو انتظاری و جو عاطفی مدرسه. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که میان جو مدرسه و مشکلات رفتاری نوجوانان رابطه منفی وجود دارد. بنابراین، مدرسه و پیوند آن با دانشآموزان میتواند از ایجاد مشکلات رفتاری در نوجوانی پیشگیری کند.
|
|
واژههای کلیدی: جو مدرسه، تمایل به بزهکاری، دختران دبیرستانی |
|
متن کامل [PDF 464 kb]
(2102 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/12/19 | پذیرش: 1394/11/25 | انتشار: 1395/10/18
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|