مدرسه پس از خانه مهمترین مکانی است که دانش آموزان بیشترین زمان را در آنجا به سر میبرند و نقشی مؤثر در شکل گیری ارزشها، هنجارها و رفتارهای اجتماعی افراد دارد. هدفاساسیاینمقالهبررسی رابطه میان جو مدرسه و تمایل به بزهکاریدرمیاندختران دبیرستانیشهر کرماناست. در پژوهش حاضر براساس نظریه پارسونز و با الهام از اندیشه سیمونزمورتون،گرامپ، هاونیوسیلر جو مدرسه در بزهکاری نوجوانان مؤثر در نظر گرفته شده است. در این پژوهش روش پیمایش وابزار پرسشنامهبهکار گرفته شد. جامعۀ آماری این پژوهشدانشآموزان دختر دبیرستانی شهر کرمان درسال1392 هستند. تعداد نمونه381نفر است که با روش نمونهگیریطبقهبندی متناسب با حجم نمونه انتخاب شدند.نتایج آمار توصیفی و استنباطی به دست آمده از دادهها با نرم افزار SPSS نشان میدهد، الف)تمایل به بزهکاری به میزان چشمگیری در میان رفتارهای دختران نوجوان وجود دارد. ب) میان جو مدرسه با تمایل به بزهکاری دختران نوجوان رابطه غیر مستقیم و معنادار وجود دارد. یعنی با افزایش جو عاطفی، آموزشی، تعادل جویی، رویارویی و انتظاری مدرسه، تمایل به بزهکاری در دانشآموزان کمتر میشود. د) اجرای تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که تنها سه نوع جو مدرسه بر شدت تمایل به بزهکاری اثر دارند و 15 درصد آن را تبیین میکنند. این سه متغیر عبارت اند از: جو تعادل جویی، جو انتظاری و جو عاطفی مدرسه. نتایجاینپژوهشحاکیازآناستکهمیانجو مدرسهو مشکلاترفتارینوجوانانرابطهمنفی وجوددارد. بنابراین،مدرسهوپیوندآنبادانشآموزانمیتوانداز ایجادمشکلاترفتاریدرنوجوانیپیشگیریکند.
Shirdel E, Anjom Shoa F, Shirdel H. The Relationship between School Climate and Tendency toward Delinquency among High School Girls in Kerman. QJFR 2015; 12 (1) :67-86 URL: http://qjfr.ir/article-1-69-fa.html
شیردل الهام، انجم شعاع فاطمه، شیردل حمید. رابطه بین جو مدرسه و تمایل به بزهکاری دختران دبیرستانی شهر کرمان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1394; 12 (1) :67-86