[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 16، شماره 3 - ( 9-1398 ) ::
جلد 16 شماره 3 صفحات 29-52 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر برنامه های تلویزیونی کارآفرینی بر قصد کارآفرینانه با میانجیگری حمایت خانواده
دکتر خدیجه علی آبادی، سیروس معدندار، دکتر رضا محمدکاظمی، دکتر عباس عباس پور، دکتر محمدقلی میناوند
چکیده:   (326 مشاهده)
در اقتصاد پویای جهان امروز، رویکردهای سنتی کسب و کار دیگر پاسخگوی نیازهای رشد و بقا و رقابت در بازار نیستند و کارآفرینی به مثابۀ یک ضرورت، پیش روی  خانواده­‌ها، نهادها و افراد قرار می­گیرد و یکی از دغدغه‌های اساسی، ایجاد اشتغال مولد برای جوانان کشورمان است. از این رو باید با برنامه‌ریزی، امکانات لازم برای کارآفرینی آنان فراهم شود. فضای مطلوب درون خانواده و همراهی رسانه­‌ها به ویژه تلویزیون این امکان را به جوانان می‌دهد تا با گسست از عادتها و باورهای ناقص خود در پی تغییر اندیشه و عملکرد خود در روند کارآفرینی باشند. با توجه به فراگیری تلویزیون پس از خانواده و نهادهای حکومتی، این رسانه می‌تواند در تحقق بخشیدن به این رسالت خطیر نقشی انکارناپذیر داشته باشد. این مقاله، با رویکرد کمّی به بررسی تأثیر برنامه­‌های تلویزیونی کارآفرینی بر قصد کارآفرینانه با میانجیگری حمایت خانواده پرداخته است. داده­‌ها با استفاده از پرسشنامه و با رویکرد خوشه ای از چهار منطقه شهر تهران و از میان 346 نفراز افراد ساکن گردآوری شده است. تحلیل داده‌­ها با رویکرد مدل‌­یابی معادلات ساختاری و با نرم­‌افزار لیزرل انجام یافته است. یافته‌­های تحقیق بیانگر آن است که محتوای کارآفرینی برنامه تلویزیونی از طریق نگرش فردی، حمایت خانواده، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری ادراک شده، قصد کارآفرینانه را به طور مستقیم تحت تأثیر قرار می دهد. همچنین تأثیر محتوای اجتماعی برنامه تلویزیونی به طور میانجیگری شده و از طریق نگرش فردی، حمایت خانواده، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری ادراک شده بر قصد کارآفرینانه، مورد تایید قرار گرفته است. 
واژه‌های کلیدی: حمایت خانواده، قصد کارآفرینانه، محتوای کارآفرینی
متن کامل [PDF 616 kb]   (128 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۳/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۸/۸/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۸/۹/۲۷
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

AliAbadi, Ph.D. K, Ma’dandar S, MohammadKazemi, Ph.D. R, Abbaspour, Ph.D. A, Minavand, Ph.D. M. The Impact of Entrepreneurship Television Programs on Entrepreneurial Intentions: The Mediating Role of Family Support. QJFR. 2019; 16 (3) :29-52
URL: http://qjfr.ir/article-1-1226-fa.html

علی آبادی خدیجه، معدندار سیروس، محمدکاظمی رضا، عباس پور عباس، میناوند محمدقلی. بررسی تأثیر برنامه های تلویزیونی کارآفرینی بر قصد کارآفرینانه با میانجیگری حمایت خانواده. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1398; 16 (3) :29-52

URL: http://qjfr.ir/article-1-1226-fa.html



دوره 16، شماره 3 - ( 9-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4072