[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 16، شماره 1 - ( 3-1398 ) ::
جلد 16 شماره 1 صفحات 127-146 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطۀ ویژگیهای شخصیتی و درگیری والدین در امور تحصیلی فرزندان با انگیزش تحصیلی
دکتر سید مهدی پورسید، دکتر محبوبه فولادچنگ، دکتر سید رضا پورسید
چکیده:   (496 مشاهده)
رابطۀ ویژگیهای شخصیتی و درگیری والدین در امور تحصیلی فرزندان با انگیزش تحصیلی

دکتر سید مهدی پورسید1
دکتر محبوبه فولادچنگ2
دکتر سید رضا پورسید3

چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطۀ ویژگیهای شخصیتی و درگیری والدین در امور تحصیلی فرزندان با انگیزش تحصیلی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و با روش همبستگی است. جامعۀ آماری این پژوهش همۀ دانش‌­آموزان دختر و پسر دبیرستانهای شهر ابرکوه در سال تحصیلی 1394-1393 بودند. نمونۀ پژوهش شامل 250 نفر (149 دختر و 101 پسر) بود که به روش نمونه‌­گیری  خوشه­‌ای چندمرحله‌­ای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامۀ انگیزش تحصیلی (والرند و همکاران، 1992)، پرسشنامۀ شخصیتی پنج عاملی نئو و پرسشنامۀ درگیری والدین در امور تحصیلی فرزندان (ثنایی، 1375) استفاده شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که ابعاد برون­گرایی، انعطاف‌­پذیری، سازگاری و وظیفه­‌شناسی و درگیری والدین در امور تحصیلی رابطۀ معنادار و مستقیم با انگیزش درونی دارند، اما انعطاف‌­پذیری، وظیفه­‌شناسی و درگیری والدین در امور تحصیلی به صورت مناسب  می‌­توانند انگیزش درونی را پیش‌­بینی کنند که سهم وظیفه­‌شناسی بیشتر بود. ابعاد برون­گرایی، سازگاری و وظیفه­‌شناسی و درگیری والدین در امور تحصیلی رابطۀ معنادار و مستقیم با انگیزش بیرونی دارند، اما تنها بعد وظیفه‌­شناسی و درگیری والدین در امور تحصیلی به صورت مناسب می­‌توانند انگیزش بیرونی را پیش­‌بینی کنند که سهم وظیفه‌­شناسی بیشتر بود. ابعاد انعطاف‌پذیری، سازگاری و وظیفه‌­شناسی رابطۀ معنادار و معکوس بابی­انگیزگی دارند، اما تنها ابعاد انعطاف‌پذیری و وظیفه­شناسی به صورت مناسب می‌­توانند بی­انگیزگی را پیش‌­بینی کنند که سهم وظیفه­‌شناسی بیشتر بود.
کلید واژگان: ویژگیهای شخصیتی، درگیری والدین در امور تحصیلی فرزندان، انگیزش تحصیلی

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 96/2/24                     تاریخ پذیرش: 97/2/31
1. دانش آموخته دوره دکتری روان­شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه شیراز  
seyed_mehdi_pourseyed@yahoo.com
2. دانشیار، بخش روان­شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه شیراز (نویسنده مسئول) foolad@shirazu.ac.ir
3. دانش آموخته دوره دکتری روان­شناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده روان­شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی
poorseyed@gmail.com
واژه‌های کلیدی: ویژگیهای شخصیتی، درگیری والدین در امور تحصیلی فرزندان، انگیزش تحصیلی
متن کامل [PDF 605 kb]   (179 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۲/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۳۱ | انتشار: ۱۳۹۸/۳/۲۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pourseyed, Ph.D. S, Fouladchang, Ph.D. M, Pourseyed, Ph.D. S. The Relationship between Personality Traits, Parental Involvement in their Children's Education, and Students’ Academic Motivation. QJFR. 2019; 16 (1) :127-146
URL: http://qjfr.ir/article-1-1006-fa.html

پورسید سید مهدی، فولادچنگ محبوبه، پورسید سید رضا. رابطۀ ویژگیهای شخصیتی و درگیری والدین در امور تحصیلی فرزندان با انگیزش تحصیلی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1398; 16 (1) :127-146

URL: http://qjfr.ir/article-1-1006-fa.html



دوره 16، شماره 1 - ( 3-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3974