[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 16، شماره 1 - ( 3-1398 ) ::
جلد 16 شماره 1 صفحات 7-26 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارتهای مقابله با زورگویی از طریق قصه گویی بر کاهش قربانی شدن در دانش آموزان پسر 7 تا 9 ساله 
دکتر آناهیتا خدابخشی کولایی، دکتر محمدرضا فلسفی نژاد، فاطمه زیدی دوست
چکیده:   (663 مشاهده)
اثربخشی آموزش مهارتهای مقابله با زورگویی از طریق قصه­‌گویی بر کاهش قربانی شدن در دانش­آموزان پسر 7 تا 9 ساله

دکتر آناهیتا خدابخشی کولایی1 
دکتر محمدرضا فلسفی­‌نژاد2
فاطمه زیدی دوست3

چکیده
پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای مقابله با زورگویی از طریق قصه­‌گویی بر کاهش قربانی شدن در دانش آموزان 7 تا 9 ساله انجام شده است. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری همۀ دانش آموزان 7 تا 9 ساله ای بودند که در سال 96-1395 در منطقه آموزشی یک تهران مشغول به تحصیل بودند و براساس پرسشنامه قربانی شدن نمرات بالایی به دست آوردند. روش نمونه‌­گیری تصادفی خوشه­‌ای دو مرحله ای بود که در مرحله نهایی 30 دانش آموز براساس معیارهای ورود به پژوهش انتخاب شدند و به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسۀ 45 دقیقه ای و به طور هفتگی در معرض مداخله قصه‌­درمانی قرار گرفتند. داده‌­های پژوهش، با استفاده از مقیاس قربانی چندبعدی ماینارد و جوزف (2000) گردآوری شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌­ها از آزمون تحلیل کوواریانس تک و چندمتغیره استفاده شد. بررسی داده­‌ها نشان داد آموزش مهارتهای مقابله با زورگویی از طریق قصه بر کاهش قربانی شدن دانش آموزان پسر 7 تا 9 ساله تأثیر داشته است. اگرچه این آموزش بر همۀ مؤلفه های قربانی شدن دارای تأثیر مثبت بوده است، اما بیشترین تأثیر مربوط به خرده مقیاس قربانی شدن کلامی و کمترین تأثیر مربوط به خرده­‌مقیاس حمله برای تملک بوده است. کاربرد مداخله­‌های روان­شناختی آموزش مهارتهای مقابله با زورگویی از طریق قصه‌­گویی در مدارس می­‌تواند به پیشگیری از قربانی شدن کودکان و افزایش عزت­‌نفس آنها کمک کند.

کلید واژگان: قصه‌­درمانی، مهارتهای مقابله با زورگویی، قربانی­‌شدن، دانش آموز
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 97/1/28                     تاریخ پذیرش: 97/5/1
1. استادیار گروه روان­شناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خاتم تهران، ایران (نویسنده مسئول)
a.khodabakhshid@khatam.ac.ir
2. دانشیار گروه سنجش و اندازه‌­گیری، دانشکده روان­شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران falsafinejad@atu.ac.ir
3. کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
Zaididoost@gmail.com
واژه‌های کلیدی: قصه درمانی، مهارتهای مقابله با زورگویی، قربانی شدن، دانش آموز
متن کامل [PDF 552 kb]   (248 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۱/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۷/۵/۱ | انتشار: ۱۳۹۸/۳/۲۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khodabakhshi Koulaee, Ph.D. A, FalsafiNejad, Ph.D. M, Zeidi Doust F. The Effectiveness of Anti-Bullying Skills Training through Storytelling in Reducing the Prevalence of Victimization in 7- to 9-Year-Old School Boys. QJFR. 2019; 16 (1) :7-26
URL: http://qjfr.ir/article-1-1000-fa.html

خدابخشی کولایی آناهیتا، فلسفی نژاد محمدرضا، زیدی دوست فاطمه. اثربخشی آموزش مهارتهای مقابله با زورگویی از طریق قصه گویی بر کاهش قربانی شدن در دانش آموزان پسر 7 تا 9 ساله . فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1398; 16 (1) :7-26

URL: http://qjfr.ir/article-1-1000-fa.html



دوره 16، شماره 1 - ( 3-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3991