[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 15، شماره 4 - ( 11-1397 ) ::
جلد 15 شماره 4 صفحات 67-84 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه سبکهای فرزندپروری و رشد اجتماعی دانش آموزان مدارس دولتی و غیردولتی
رز قره باغی، دکتر صادق تقی لو، دکتر زهرا عباس پور آذر
چکیده:   (670 مشاهده)
مقایسه سبکهای فرزندپروری و رشد اجتماعی دانش آموزان مدارس دولتی و غیردولتی

رز قره­‌باغی1
 دکتر صادق تقی­‌لو2
دکتر زهرا عباس‌­پور آذر3

چکیده
هدف از انجام این پژوهش مقایسه سبکهای فرزندپروری و رشد اجتماعی دانش آموزان مدارس دولتی و غیردولتی بوده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع علّی مقایسه‌­ای بود و جامعه آماری پژوهش شامل همۀ دانش آموزان دختر و پسر مشغول به تحصیل در پایه ششم ابتدایی مدارس دولتی و غیردولتی بهاران، برهان، فردوسی، ارشاد، بنی­‌هاشمی، تربیت و قائم در ناحیه 3 آموزش و پرورش شهر کرج در نیمسال دوم تحصیلی 95-1394 بود. از میان دانش آموزان مدارس ذکر شده 156 نفر به صورت در دسترس مورد بررسی قرار گرفتند که 78 نفر از آنان، از دانش آموزان مشغول به تحصیل در مدارس دولتی و 78 نفر دیگر از دانش آموزان مدارس غیردولتی بودند. برای گردآوری داده‌­های پژوهش از مقیاس رشد اجتماعی واینلند (۱۹۵۳) و پرسشنامه سبکهای فرزندپروری بامریند (۱۹۹۱) استفاده شده است. در این پژوهش داده‌­ها با روشهای تحلیل واریانس چندمتغیری و آزمون t اِستودنت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که میان والدین دانش آموزان مدارس دولتی و غیردولتی در سبکهای فرزندپروری سهل­‌گیرانه و دموکرات هیچ گونه تفاوت معنادار وجود ندارد، ولی میان دو گروه مورد مطالعه به لحاظ سبک فرزندپروری دیکتاتورمابانه تفاوت معنادار در سطح  0/01 وجود دارد. به این ترتیب والدین دانش آموزان مدارس دولتی در مقایسه با والدین مدارس غیردولتی در سبک فرزندپروری دیکتاتورمابانه میانگین نمرات بالاتری به دست آوردند. همچنین نتایج پژوهش حاضر نشان داد که میان دو گروه دانش آموزان مدارس دولتی و غیردولتی از نظر رشد اجتماعی تفاوت وجود دارد و دانش آموزان مدارس غیردولتی در مقایسه با دانش ­آموزان مدارس دولتی میانگین بالاتری در رشد اجتماعی کسب کردند.

کلیدواژگان: رشد اجتماعی، سبکهای فرزندپروری، مدارس دولتی، مدارس غیردولتی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 96/3/21                     تاریخ پذیرش: 97/3/2
1. کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات  شهر قدس  Rose.Ghbaghi@gmail.com
2. استادیار روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا (نویسنده مسئول)S.taghiloo@iau-astara.ac.ir
3. استادیار روان­شناسی سلامت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمالZ.abaspoorazar@jau-tnb.ac.ir    
واژه‌های کلیدی: رشد اجتماعی، سبکهای فرزندپروری، مدارس دولتی، مدارس غیردولتی
متن کامل [PDF 1355 kb]   (193 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۷/۳/۲ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gharehbaghi R, Taghilou, Ph.D. S, AbbasPour Azar, Ph.D. Z. A Comparison of Parenting Styles and Students’ Social Development in Public and Private Schools. QJFR. 2019; 15 (4) :67-84
URL: http://qjfr.ir/article-1-868-fa.html

قره باغی رز، تقی لو صادق، عباس پور آذر زهرا. مقایسه سبکهای فرزندپروری و رشد اجتماعی دانش آموزان مدارس دولتی و غیردولتی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1397; 15 (4) :67-84

URL: http://qjfr.ir/article-1-868-fa.html



دوره 15، شماره 4 - ( 11-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3925