[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 15، شماره 4 - ( 11-1397 ) ::
جلد 15 شماره 4 صفحات 49-66 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش راهبردهای خود-تنظیمی بر خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد خواندن دانش‌آموزان نارساخوان
فاطمه رهبر کرباسدهی، دکتر عباسعلی حسین‌خانزاده، دکتر عباس ابوالقاسمی
چکیده:   (712 مشاهده)
تاثیر آموزش راهبردهای خود-تنظیمی بر خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد خواندن دانش‌آموزان نارساخوان

فاطمه رهبر کرباسدهی1
دکتر عباسعلی حسین‌خانزاده2
دکتر عباس ابوالقاسمی3

چکیده
نارساخوانی رایج‌­ترین نوع ناتوانی­ یادگیری خاص است که به تأخیر و نارسایی در توانایی خواندن مربوط می‌شود و با نارسایی قابل ملاحظه در پیدایش مهارتهای شناخت واژگان و فهم مطالب خوانده شده مشخص می‌شود. با توجه به ارتباط عملکرد خواندن با خود-تنظیمی، یکی از روشهایی که می‌تواند به دانش‌آموزان نارساخوان کمک کند، آموزش خود-تنظیمی است. از این رو هدف از انجام پژوهش حاضر4، شناسایی تاثیر آموزش راهبردهای خود-تنظیمی بر خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد خواندن دانش‌آموزان نارساخوان بود. طرح تحقیق نیمه‌آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. نمونه پژوهش 27 دانش‌آموز مبتلا به نارساخوانی شهرستان رشت در سال تحصیلی 96-1395 بود که به طور در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه (گروه آزمایشی 13 نفر و گروه گواه 14 نفر) جای­‌دهی شدند. برای گرد‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌ خودکارآمدی تحصیلی (جینکز و مورگان، 1999) و آزمون خواندن و نارساخوانی (کرمی‌نوری و مرادی، 1387) در مراحل پیش و پس از آموزش استفاده شده است. آموزش راهبردهای خود-تنظیمی به صورت گروهی در ده جلسه برای گروه آزمایشی ارائه شد، اما گروه گواه هیچ­گونه آموزشی دریافت نکرد. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش راهبردهای خود-تنظیمی بر بهبود خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد خواندن دانش‌آموزان نارساخوان به طور معناداری تأثیر می­گذارد (0/001>P). بنابراین آموزش راهبردهای خود-تنظیمی به دانش‌آموزان نارساخوان کمک می­‌کند تا فرایندهای تنظیم اهداف، خود-کنترلی و خود-ارزشیابی را مدیریت کنند. پیشنهاد می‌شود که این مداخله در آموزش دانش‌آموزان نارساخوان به کار گرفته شود.

کلید واژگان: راهبردهای خود-تنظیمی، خودکارآمدی تحصیلی، عملکرد خواندن، نارساخوانی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 96/4/24                    تاریخ پذیرش: 97/1/27
1. کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران (نویسنده مسئول) Fatemeh.Rahbar.Karbasdehi@gmail.com
2. دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه گیلان، رشت، ایرانAbbaskhanzade@gmail.com
3. استاد گروه روانشناسی دانشگاه گیلان، رشت، ایران  Abolghasemi_44@yahoo.com
4. این مقاله برگرفته از پایان­‌نامه کارشناسی ارشد نویسنده اول است که در تاریخ 1395/4/28 در دانشگاه گیلان تصویب شده است.
واژه‌های کلیدی: راهبردهای خود-تنظیمی، خودکارآمدی تحصیلی، عملکرد خواندن، نارساخوانی
متن کامل [PDF 1372 kb]   (239 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۴/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahbar Karbasdehi F, Hosseinkhanzadeh, Ph.D. A, Abolghasemi, Ph.D. A. Effects of Self-Regulation Strategies Training on Academic Self-Efficacy and Reading Performance of Students with Dyslexia. QJFR. 2019; 15 (4) :49-66
URL: http://qjfr.ir/article-1-867-fa.html

رهبر کرباسدهی فاطمه، حسین‌خانزاده عباسعلی، ابوالقاسمی عباس. تاثیر آموزش راهبردهای خود-تنظیمی بر خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد خواندن دانش‌آموزان نارساخوان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1397; 15 (4) :49-66

URL: http://qjfr.ir/article-1-867-fa.html



دوره 15، شماره 4 - ( 11-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3925