[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 2 - ( 6-1396 ) ::
جلد 14 شماره 2 صفحات 7-30 برگشت به فهرست نسخه ها
آسیب‌شناسی فرآیند برقراری ارتباط در فرآیند یاددهی- یادگیری از دیدگاه دبیران و دانش‌آموزان دبیرستانهای شهر اصفهان
افسانه عبدلی ، فاطمه زین‌الدینی میمند، محسن آیتی
چکیده:   (252 مشاهده)
آسیب‌شناسی فرآیند برقراری ارتباط در فرآیند یاددهی- یادگیری از دیدگاه دبیران و دانش‌آموزان دبیرستانهای شهر اصفهان

افسانه عبدلی1
فاطمه زین‌الدینی میمند2
دکتر محسن آیتی3

چکیده
این تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی است و هدف آن شناسایی آسیبهای روشهای برقراری ارتباط در مقطع متوسطه شهر اصفهان است. جامعه آماری، کلیه دبیران و دانش‌­آموزان مقطع متوسطه شهرستان اصفهان بوده که شامل 8097 دبیر و 140250دانش‌آموز بوده است. روش نمونه‌گیری خوشه‌ای و تصادفی طبقه‌ای است که با در نظر گرفتن میزان افت آزمودنی، نمونه آماری با استفاده از فرمول حجم نمونه برای دو گروه به ترتیب 110 و 240 نفر برآورد شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق­‌ساخته با 21 سؤال بسته- پاسخ و یک سؤال باز- پاسخ بوده که روایی محتوایی آن به تائید صاحب‌نظران رسیده و روایی سازه آن سنجیده شده است. ضریب پایایی پرسشنامه مربوط به دبیران و دانشآموزان با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 98/0 و 97/0 به‌دست‌آمده است. یافته‌های حاصل از تحقیق نشان داد که میزان آسیبهای روشهای برقراری ارتباط ازنظر دبیران و دانش‌آموزان بیش از میانگین نظری است. ازنظر دبیران بیشترین میانگین موارد آسیب‌زا بی‌حوصلگی و کسالت معلم در کلاس، تعارض میان گفتار و عمل معلم و ناامید کردن دانش‌آموزان از آینده ادامه تحصیل است. دانش‌آموزان بیشترین میانگین آسیبها را مربوط به تبعیض قائل شدن میان دانش‌آموزان و برخورد نامناسب معلم با مشکلات انضباطی و درسی دانش‌آموزان می‌دانند. همچنینمیان دیدگاه دبیران و دانش‌آموزان دربارۀ آسیبها تفاوت معنادار وجود دارد.
 
کلید واژگان: آسیب‌شناسی، برقراری ارتباط، فرآیند یاددهی- یادگیری

 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 13/3/95                    تاریخ پذیرش: 31/2/96
1. دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت،دانشگاه فردوسی مشهد (نویسنده مسئول)af.abdoli.abdol@mail.um.ac.ir
2. مربی گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی، واحد نهبندانFatete_z@yahoo.com
3. دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بیرجند mayati@birjand.ac.ir

 
متن کامل [PDF 1853 kb]   (130 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۶/۶/۱۴
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Obstacles to Establishing Relationships in the Teaching-Learning Process from the Viewpoint of High School Teachers and Students in Isfahan. QJFR. 2017; 14 (2) :7-30
URL: http://qjfr.ir/article-1-300-fa.html
عبدلی افسانه، زین‌الدینی میمند فاطمه، آیتی محسن. آسیب‌شناسی فرآیند برقراری ارتباط در فرآیند یاددهی- یادگیری از دیدگاه دبیران و دانش‌آموزان دبیرستانهای شهر اصفهان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1396; 14 (2) :7-30

URL: http://qjfr.ir/article-1-300-fa.html

دوره 14، شماره 2 - ( 6-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.054 seconds with 795 queries by yektaweb 3531