Quarterly Journal Of Family and Research
فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش
QJFR
General
http://qjfr.ir
1
admin
2676-6728
2783-0586
3/11/3779
fa
jalali
1397
11
1
gregorian
2019
2
1
15
4
online
1
fulltext
fa
تاثیر آموزش راهبردهای خود-تنظیمی بر خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان
Effects of Self-Regulation Strategies Training on Academic Self-Efficacy and Reading Performance of Students with Dyslexia
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: center;"></div>
<div style="text-align: justify;">نارساخوانی رایج­ترین نوع ناتوانی­ یادگیری خاص است که به تأخیر و نارسایی در توانایی خواندن مربوط میشود و با نارسایی قابل ملاحظه در پیدایش مهارتهای شناخت واژگان و فهم مطالب خوانده شده مشخص میشود. با توجه به ارتباط عملکرد خواندن با خود-تنظیمی، یکی از روشهایی که میتواند به دانشآموزان نارساخوان کمک کند، آموزش خود-تنظیمی است. از این رو هدف از انجام پژوهش حاضر<sup>4</sup>، شناسایی تاثیر آموزش راهبردهای خود-تنظیمی بر خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان بود. طرح تحقیق نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. نمونه پژوهش 27 دانشآموز مبتلا به نارساخوانی شهرستان رشت در سال تحصیلی 96-1395 بود که به طور در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه (گروه آزمایشی 13 نفر و گروه گواه 14 نفر) جای­دهی شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (جینکز و مورگان، 1999) و آزمون خواندن و نارساخوانی (کرمینوری و مرادی، 1387) در مراحل پیش و پس از آموزش استفاده شده است. آموزش راهبردهای خود-تنظیمی به صورت گروهی در ده جلسه برای گروه آزمایشی ارائه شد، اما گروه گواه هیچ­گونه آموزشی دریافت نکرد. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش راهبردهای خود-تنظیمی بر بهبود خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان به طور معناداری تأثیر می­گذارد (0/001>P). بنابراین آموزش راهبردهای خود-تنظیمی به دانشآموزان نارساخوان کمک می­کند تا فرایندهای تنظیم اهداف، خود-کنترلی و خود-ارزشیابی را مدیریت کنند. پیشنهاد میشود که این مداخله در آموزش دانشآموزان نارساخوان به کار گرفته شود.</div>
<br>
<div style="text-align: center;"></div>
<div style="text-align: justify;">The aim of the present research was to identify the effects of self-regulation strategies training on academic self-efficacy and reading performance of students with dyslexia. This quasi-experimental study had a pretest-posttest control group design. The sample of the study comprised 27 students with dyslexia in Rasht in academic year 2016-2017 who were selected by convenience sampling method and assigned to experimental (N=13) and control groups (N=14). The instruments consisted of Morgan-Jinks Student Efficacy Scale (1999) and Reading & Dyslexia Test (Karami Nouri & Moradi, 2008). The experimental group received ten sessions of self-regulation strategies training; however, no intervention was implemented for the control group. The results of MANCOVA showed that self-regulation strategies training significantly improved academic self-efficacy and reading performance of students with dyslexia (P<0.001). Hence, self-regulation strategies training assist students with dyslexia in goal regulation, self-control and self-appraisal processes. It is suggested that this intervention be utilized for teaching students with dyslexia.</div>
<br>
راهبردهای خود-تنظیمی, خودکارآمدی تحصیلی, عملکرد خواندن, نارساخوانی
self-regulation strategies, academic self-efficacy, reading performance, dyslexia
49
66
http://qjfr.ir/browse.php?a_code=A-10-2-151&slc_lang=fa&sid=1
F.
Rahbar Karbasdehi
فاطمه
رهبر کرباسدهی
10031947532846004561
10031947532846004561
Yes
A.
Hosseinkhanzadeh, Ph.D.
عباسعلی
حسینخانزاده
10031947532846004562
10031947532846004562
No
A.
Abolghasemi, Ph.D.
عباس
ابوالقاسمی
10031947532846004563
10031947532846004563
No