Quarterly Journal Of Family and Research
فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش
QJFR
General
http://qjfr.ir
1
admin
2676-6728
2783-0586
3/11/3779
fa
jalali
1400
6
1
gregorian
2021
9
1
18
2
online
1
fulltext
other
بررسی رابطۀ گرایش به تفکر انتقادی و خوشبینی تحصیلی با فلسفه آموزشی معلمان دورۀ متوسطه دوم
An Investigation of the Relationship between Critical Thinking, Academic Optimism, and Educational Philosophy among Senior Secondary School Teachers
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;">هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ گرایش به تفکر انتقادی و خوشبینی تحصیلی با فلسفه آموزشی معلمان دورۀ متوسطه دوم است. برای بررسی هدف پژوهش با گردآوری دادهها از معلمان دورۀ متوسطه دوم نظری به شیوه تصادفی – طبقهای و با بهرهمندی از روش توصیفی – همبستگی به تحلیل دادهها پرداخته شد. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی(ریکتس، 2003)، خوشبینی تحصیلی بیرد و همکاران(2010) و فلسفههای آموزشی (سادکر و سادکر، 1997) بود که روایی و پایایی آنها تأیید شد. برای تجزیهوتحلیل دادههای گردآوری شده از نرم افزار SPSSv25 در قالب آمار توصیفی و استنباطی بهره گرفته شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که میان بعد کارآمدی در مؤلفه خوشبینی تحصیلی با فلسفه آموزشی پایدارگرایی، پیشرفتگرایی و فلسفه آموزشی بازسازیگرایی و میان بعد اعتماد به والدین و دانشآموزان با فلسفههای آموزشی ضرورتگرایی، پایدارگرایی، پیشرفتگرایی و وجودگرایی، همچنین میان بعد تأکید تحصیلی با فلسفه آموزشی پیشرفتگرایی و بازسازیگرایی ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد. از دیگر یافتههای پژوهش میتوان به ارتباط مثبت و معنادار مؤلفه نوآوری از متغیر گرایش به تفکر انتقادی با فلسفههای آموزشی پایدارگرایی، پیشرفتگرایی و بازسازیگرایی، همچنین بعد بالیدگی با فلسفههای آموزشی ضرورتگرایی، پایدارگرایی و وجودگرایی و نیز بعد تعهد از مؤلفه گرایش به تفکر انتقادی با فلسفههای آموزشی ضرورت گرایی، پایدارگرایی، پیشرفت گرایی، بازسازیگرایی و وجودگرایی اشاره کرد. بر اساس یافتههای پژوهش مشخص شد که سـهم مؤلـفـههای تعهد(0/040) و اعتماد به والدین و دانش آموزان (0/260) از سایر مؤلفههای گرایش به تفکر انتقادی و مؤلفههای خوشبینی تحصیلی در تبیین فلسفه آموزشی بیشتر است.</div>
<div style="text-align: justify;">This study was undertaken to investigate the relationship between critical thinking tendency, academic optimism, and teaching philosophy among senior secondary school teachers. The research design was descriptive-correlational and random stratified sampling method was utilized to draw the sample (114 subjects). The research instruments consisted of Critical Thinking Disposition Questionnaire (Ricketts, 2003), Academic Optimism Scale (Beard et al., 2010), and Educational Philosophy Survey (Sadker & Sadker, 1997) whose validity and reliability were confirmed. The collected data were analyzed using Pearson correlation coefficient and multivariate regression. Results demonstrated that there was a positive, significant relationship between the efficiency dimension of the component of academic optimism and educational philosophies of Perennialism, Progressivism, and Reconstructionism, and between the dimension of trust in parents and students and educational philosophies of Essentialism, Perennialism, Progressivism, and Existentialism, as well as between the dimension of academic emphasis and educational philosophies of Progressivism and Reconstructionism. Furthermore, it was found that there was a positive, significant relationship between innovativeness component of critical thinking tendency and educational philosophies of Perennialism, Progressivism, and Reconstructionism, and between the dimension of cognitive maturity and educational philosophies of Essentialism, Perennialism, and Existentialism, as well as between the engagement dimension of commitment from the component of critical thinking tendency and educational philosophies of Essentialism, Perennialism, Progressivism, Reconstructionism, and Existentialism. Based on the findings, the share of the components of commitment (0.40) and trust in parents and students (0.260) was more than other components of critical thinking tendency and academic optimism in the explanation of the philosophies of education. </div>
تفکر انتقادی, خوشبینی تحصیلی, فلسفه آموزشی
critical thinking, academic optimism, educational philosophy
23
40
http://qjfr.ir/browse.php?a_code=A-10-1628-3&slc_lang=other&sid=1
Y.
Adib, Ph.D.
یوسف
ادیب
10031947532846007673
10031947532846007673
No
S.
MohammadiPouya
سهراب
محمدی پویا
10031947532846007674
10031947532846007674
Yes
S.
Ghaderi
سیامند
قادری
10031947532846007675
10031947532846007675
No
D.
Azhdari
داود
اژدری
10031947532846007676
10031947532846007676
No