Quarterly Journal Of Family and Research
فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش
QJFR
General
http://qjfr.ir
1
admin
2676-6728
2783-0586
3/11/3779
fa
jalali
1399
9
1
gregorian
2020
12
1
17
3
online
1
fulltext
other
بررسی اثربخشی برنامه همکاری خانه و مدرسه بر خودکارآمدی تربیتی، عمومی و اجتماعی والدین دانش آموزان پایه اول ابتدایی شهر تبریز
The Effects of Families and Schools Together Program (FAST) on Parental, General and Social Self-Efficacy of First Graders' Parents
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;">پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی برنامه همکاری خانه و مدرسه بر خودکارآمدی تربیتی، عمومی و اجتماعی والدین دانش آموزان پایه اول ابتدایی مدارس دولتی شهر تبریز انجام شده است. طرح پژوهش بر پایۀ پژوهشهای نیمه­تجربی از نوع پیش­آزمون – پس­آزمون با گروه گواه استوار است. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمام خانواده­های دانش آموزان پایه اول ابتدایی شهر تبریز بود که در سال تحصیلی 98-1397 در مدارس دولتی مشغول به تحصیل بودند. با توجه به مداخله ای بودن پژوهش و اهمیت رضایت شرکت­کنندگان، برای انتخاب نمونه آماری از روش نمونه­گیری غیر تصادفی هدفمند استفاده شد، سپس، نمونه ای شامل 40 خانواده انتخاب و در دو گروه (20 خانواده گروه آزمایش و 20 خانواده گروه کنترل) قرار داده شدند. برنامه همکاری خانه و مدرسه به مدت 8 جلسه 2 و نیم ساعته (هر هفته یک جلسه) برای گروه آزمایش اجرا شد. در این مدت هیچ برنامه ای برای گروه کنترل اجرا نشد. داده­های هر دو گروه با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که خودکارآمدی تربیتی، عمومی و اجتماعی گروه آزمایش نسبت به گروه گواه به طور قابل ملاحظه­ای تغییر یافته است و در جهت مثبت افزایش معنا­دار نشان می­دهد (0/05>p). با توجه به نتیجۀ مداخلۀ ارائه شده، نتایج حاکی از آن است که شرکت در برنامه همکاری خانه و مدرسه می­تواند میزان خودکارآمدی تربیتی، عمومی و اجتماعی والدین را افزایش دهد.</div>
<div style="text-align: justify;">The purpose of this research was to examine the effects of Families and Schools Together Program (FAST) on social, general and parenting self-efficacy of first graders’ parents in Tabriz. This quasi-experimental study had a pretest-posttest control group design. The statistical population of the study consisted of the parents of all first graders enrolled in public schools in Tabriz in 2018-19 school year. For the purpose of sampling, purposive sampling method was utilized and 40 families were selected. These families were assigned to an experimental (20 families) and a control group (20 families). During the study, the experimental group took part in the Families and Schools Together Program for eight 2.5-hour sessions and the control group did not receive any intervention. The analysis of covariance showed that the experimental group’s social, general and parenting self-efficacy increased dramatically (p<0.05). Hence, it can be concluded that participating in Families and Schools Together Program has the potential to increase social, general and parenting self-efficacy.</div>
برنامه همکاری خانه و مدرسه, خودکارآمدی تربیتی, خودکارآمدی عمومی, خودکارآمدی اجتماعی
Families and Schools Together Program (FAST), social, general and parenting self-efficacy
49
66
http://qjfr.ir/browse.php?a_code=A-10-2-205&slc_lang=other&sid=1
P. A.
Hosseinzadeh
پناه علی
حسین زاده
10031947532846006319
10031947532846006319
No
M.
Alivandivafa, Ph.D.
مرضیه
علیوندی وفا
10031947532846006320
10031947532846006320
Yes
Z.
Khanjani, Ph.D.
زینب
خانجانی
10031947532846006321
10031947532846006321
No
S. D.
Hosseininasab, Ph.D.
سید داوود
حسینی نسب
10031947532846006322
10031947532846006322
No