Quarterly Journal Of Family and Research
فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش
QJFR
General
http://qjfr.ir
1
admin
2676-6728
2783-0586
3/11/3779
fa
jalali
1398
9
1
gregorian
2019
12
1
16
3
online
1
fulltext
other
نقش میانجیگری خودکارآمدی در رابطه میان ادراک رفتار والدین و تابآوری در دانش آموزان پایه های چهارم تا ششم دبستان شهر اصفهان
The Mediating Role of Self-Efficacy in the Relationship between Perception of Parents' Behavior and Resilience in 4-6th Grade Students in Isfahan
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;">جنبههای درونی مانند خودکارآمدی و عزتنفس و جنبههای بیرونی مانند کیفیت تعاملات والدین در سنین کودکی، از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر شکلگیری تابآوری هستند. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجیگری خودکارآمدی در رابطه میان ادراک رفتار والدین و تابآوری، در کودکان پایه­های چهارم تا ششم دبستان در شهر اصفهان بود. طرح پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، همۀ دانش آموزان پایه­های چهارم تا ششم دبستان شهر اصفهان در سال 1394 بود. 150 نفر به روش نمونه­گیری خوشه­ای برای نمونه پژوهش انتخاب شدند و به پرسشنامههای ادراک والدین (POPS)، پرسشنامه خودکارآمدی کودکان (SEQ-C) و مقیاس تابآوری کانر-دیویدسون (CDRS)، پاسخ دادند. داده­ها با برنامه آماری SPSS نسخه 21 و آزمون تحلیل میانجی، مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد خودکارآمدی در رابطه میان ادراک رفتار والدین و تابآوری، دارای نقش میانجی است. با توجه به نتایج پژوهش میتوان استنباط کرد که بهبود ادراک رفتار والدین بر خودکارآمدی و در نتیجه بر افزایش تابآوری در کودکان تأثیرگذار خواهد بود. درواقع سطوح بالاتر تابآوری منعکس کننده ادراک فرد از توانمندیهای خود برای مقابله با شرایط دشوار است. ازآنجاکه نگرش کودکان نسبت به خود، تا حد زیادی تحت تأثیر ادراک آنان از تعامل با والدین است، میتوان گفت این احساس خودکارآمدی، تحت تأثیر ادراک کودک از رابطه با والدین شکل میگیرد. </div>
<div style="text-align: justify;">Internal aspects such as self-efficacy and self-esteem and external ones such as the quality of parent–child interactions are among the most important factors affecting the formation of resilience. This study sought to investigate the mediating role of self-efficacy in the relationship between perception of parents' behavior and resilience in 4-6th grade students in Isfahan. The research design was descriptive-correlational. The statistical population of the study comprised all 4-6th grade students in Isfahan in 2015. A number of 150 students were selected via cluster sampling method and then responded to the Perceptions of Parents Scale (1991), Self-Efficacy Questionnaire for Children (2001) and Connor-Davidson Resilience Scale (2003). The obtained data were analyzed by SPSS21 software and mediating analysis. The results demonstrated that self-efficacy mediates the relationship between perception of parents’ behavior and resilience. Hence, improving the perception of parents' behavior can positively affect self-efficacy and this in turn can build resilience in children. In fact, higher levels of resilience reflect individuals’ perception of their ability to adapt successfully in the face of stress and adversity. Due to the fact that children’s attitude toward themselves is largely influenced by their perception of their interaction with parents, it can be stated that self-efficacy is shaped by the perception of the children of their relationship with parents. </div>
خودکارآمدی, ادراک رفتار والدین, تابآوری, دانش آموزان
self-efficacy, perception of parents' behavior, resilience, students
69
82
http://qjfr.ir/browse.php?a_code=A-10-2-174&slc_lang=other&sid=1
A.
Farhadieh
آزاده
فرهادیه
10031947532846004880
10031947532846004880
No
M.
Esmaeeli, Ph.D.
مریم
اسماعیلی
10031947532846004881
10031947532846004881
Yes
F.
Rezaee
فاطمه
رضایی
10031947532846004882
10031947532846004882
No