Quarterly Journal Of Family and Research
فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش
QJFR
General
http://qjfr.ir
1
admin
2676-6728
2783-0586
3/11/3779
fa
jalali
1392
9
1
gregorian
2013
12
1
10
3
online
1
fulltext
fa
رابطۀ معنویت والدگری با کیفیت ارتباط در خانواده و سرسختی روانشناختی دانشآموزان: تعیین نقش واسطه ای کیفیت ارتباط
Parenting Spirituality, Quality of Family Communication, and Students’ Psychological Hardiness: The Mediating Role of Family Communication
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p align="center" dir="RTL"><strong>رابطۀ معنویت والدگری با کیفیت ارتباط در خانواده و سرسختی روانشناختی</strong> <strong>دانشآموزان: تعیین نقش واسطه</strong><strong><span dir="LTR">­</span></strong><strong>ای کیفیت ارتباط</strong></p>
<p align="right" dir="RTL"></p>
<p align="right" dir="RTL"><strong>دکتر محسن طالب زاده نوبریان</strong><strong><sup>1</sup></strong></p>
<p align="right" dir="RTL"><strong>محمد سجاد صیدی</strong><strong><sup>2</sup></strong></p>
<p align="right" dir="RTL"><strong>سید حسین موسوی</strong><strong><sup>3</sup></strong></p>
<p align="right" dir="RTL"><strong>محمد مهدی میرلو</strong><strong><sup>4</sup></strong></p>
<p dir="RTL"><strong>چکیده</strong></p>
<p dir="RTL" style="margin-right: 56.7pt; text-align: justify;"><a name="OLE_LINK1"><em>هدف از پژوهش حاضر مطالعه رابطۀ معنویت والدگری با کیفیت ارتباط در بین خانواده و سرسختی روانشناختی دانشآموزان است. جامعۀ آماری آن دانشآموزان دبیرستانهای شهرستان زنجان و والدین آنان در سال تحصیلی 90- 89 بودند که از میان آنها 213 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. آزمودنیها به سه پرسشنامۀ تقدس والدگری، مقیاس ارتباط در خانواده و سرسختی روانشناختی پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین معنویت والدگری با کیفیت ارتباط در خانواده و سرسختی روانشناختی دانشآموزان همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد </em></a><em>(01/0</em><em><span dir="LTR">P<</span></em><em>)</em><em>. همچنین، نتایج بیانگر آن بود که متغیر کیفیت ارتباط در خانواده توانسته است واریانس قابلتوجهی از سرسختی روانشناختی دانشآموزان را تبیین کند</em> <em>(22 درصد)؛ چنانکه میزان بالای معنویت والدین، کیفیت بهتر ارتباط خانواده و در نتیجه سرسختی روانشناختی بیشتری را در نوجوانان در پی داشت</em>.</p>
<p dir="RTL" style="margin-right:56.7pt;"></p>
<p dir="RTL"><strong>کلیدواژگان:</strong> معنویت والدگری، کیفیت ارتباط خانواده، سرسختی روانشناختی دانشآموزان </p>
<p dir="RTL"></p><p dir="RTL"></p>
<p dir="RTL">____________________________________</p>
<p dir="RTL">تاریخ دریافت: 23/9/90 تاریخ پذیرش: 29/4/93</p>
<p dir="RTL">1. استادیار علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی <span dir="LTR">mohsen.talebzadehnobarian@gmail.com</span></p>
<p dir="RTL">2. دانشجوی دکتری مشاوره خانواده دانشگاه خوارزمی <span dir="LTR">sa0se@yahoo.com</span></p>
<p dir="RTL">3. دانشجوی دکتری برنامه ریزی آموزش عالی دانشگاه مازندران <span dir="LTR">hossien_moosavi@yahoo.com</span></p>
<p dir="RTL">4. کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه تبریز <a href="mailto:mmmirloo@gmail.com2"><span dir="LTR">mmmirloo@gmail.com</span></a></p>
<p align="center"><strong>Parenting Spirituality, Quality of Family Communication, and Students’ Psychological Hardiness: The Mediating Role of Family Communication</strong></p>
<p></p>
<p><strong><em>M. Talebzadeh Nobarian, Ph D</em></strong></p>
<p><strong><em>M. S. Seidi</em></strong></p>
<p><strong><em>S.H. Mousavi</em></strong></p>
<p><strong><em>M. M. Mirlou, M. A.</em></strong></p>
<p></p>
<p style="text-align: justify;">The present study aimed to examine the relationship among parenting spirituality, quality of family communication, and students’ psychological hardiness. The population of the study comprised Zanjani high school students and their parents in 2010-2011 academic year. The sample of the study included 213 individuals who were selected through random sampling method. The instrumentation consisted of parents’ sanctity questionnaire, Family Communication Scale (FCS), and Kobasa hardiness scale. For the purpose of data collection, Pearson correlation coefficients and simultaneous regression analysis were used. Results showed that there was a positive, significant relationship between parenting spirituality, quality of family communication, and students’ psychological hardiness (P<0.01). Furthermore, the quality of family communication could explain a significant amount of variance in students’ psychological hardiness (22 percent). In fact, the higher the parenting spirituality, the higher the quality of family communication and adolescent’s hardiness.</p>
<p></p>
<p><strong>Key words:</strong> parenting spirituality, quality of family communication, students’ psychological hardiness</p>
<p></p><p align="center" dir="RTL"></p><p align="center" dir="RTL"></p>
معنویت والدگری, کیفیت ارتباط خانواده, سرسختی روانشناختی دانشآموزان
parenting spirituality, quality of family communication, students’ psychological hardiness
7
21
http://qjfr.ir/browse.php?a_code=A-10-2-64&slc_lang=fa&sid=1
M.
Talebzadeh Nobarian, Ph. D.
محسن
طالب زاده نوبریان
10031947532846004370
10031947532846004370
Yes
M. S.
Seidi
محمد سجاد
صیدی
10031947532846004371
10031947532846004371
No
S.H.
Mousavi
سید حسین
موسوی
10031947532846004372
10031947532846004372
No
M. M.
Mirlou
محمد مهدی
میرلو
10031947532846004373
10031947532846004373
No