TY - JOUR T1 - A Comparison of the Effectiveness of Sandplay and Storytelling Therapy in Shyness and Assertiveness of Primary School Children in Gonbad-e Kavus TT - مقایسه اثربخشی شن بازی درمانی و قصه درمانی برکمرویی و ابراز وجود کودکان دبستانی شهرستان گنبد کاووس JF - qjfr JO - qjfr VL - 19 IS - 2 UR - http://qjfr.ir/article-1-699-fa.html Y1 - 2022 SP - 43 EP - 56 KW - sandplay therapy KW - storytelling therapy KW - assertiveness KW - shyness N2 - اصطلاح کمرویی برای توصیف دلهره، عدم آسایش و ناراحتی از حضور در کنار دیگران در شرایط جدید است. ابراز وجود در حکم توانایی که یک فرد برای دفاع از خود و نیز توانایی «نه گفتن» به تقاضاهایی که فرد نمی­‌خواهد انجام بدهد، در نظر گرفته می­‌شود. بازی درمانی برای دامنه‌­ای وسیع از مشکلات روان­‌شناختی کودکان و نوجوانان درمانی مناسب است. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی دو روش شن بازی درمانی و قصه درمانی بر کمرویی و ابراز وجود کودکان پایه‌­های چهارم تا ششم مقطع ابتدایی شهرستان گنبد کاووس در سال تحصیلی 97-1396 بوده است. پژوهش حاضر نیمه­‌آزمایشی با طرح پیش‌­آزمون- پس‌­آزمون با گروه کنترل است. برای دستیابی به این هدف، از میان جامعه آماری 45 دانش‌­آموزی که کمرویی بیشتر و ابراز وجود کمتری داشتند به‌­روش نمونه‌­گیری خوشه­‌ای تک­‌مرحله‌­ای انتخاب و در سه گروه 15 نفره – دو گروه آزمایش و یک گروه گواه- گمارده شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل پرسشنامه کمرویی استنفورد(1977)، پرسشنامه ابراز وجود گمبریل و ریچی(1975) و بسته‌­های آموزشی شن بازی درمانی و قصه درمانی بودند. در پایان نمرات پیش‌­آزمون و پس‌­آزمون سه گروه با هم مقایسه و داده‌های به‌­دست آمده با تحلیـل کوواریـانس چنـد متغیره (مانکوا) تحلیل شدند. نتایج نشان می‌­دهد که شن بازی درمانی و قصه درمانی بر کمرویی و ابراز وجود دانش­‌آموزان مؤثر است. با توجه به تفاوت میانگین کمرویی و ابراز وجود در دو روش درمانی، اثربخشی درمان شن بازی بر کمرویی و ابراز وجود بیشتر از قصه درمانی بوده است. M3 ER -