%0 Journal Article %A Shahriarimanesh, M. %A Ghasemzadeh, Ph.D., S. %A Yazdi, Ph.D., S. M. %T The Impact of a Training Program based on Resilience Components on the Cognitive Emotion Regulation of Mothers of Children with Autism Spectrum Disorder %J Quarterly Journal Of Family and Research %V 19 %N 2 %U http://qjfr.ir/article-1-1443-fa.html %R %D 2022 %K autism spectrum disorder, resilience, cognitive emotion regulation, mothers, family, %X پژوهش حاضر با هدف طراحی و بررسی اثربخشی برنامۀ آموزشی مبتنی بر مؤلفه‌های تاب‌آوری بر تنظیم شناختی هیجان مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اوتیسم انجام شده است. در این پژوهش ابتدا برنامۀ آموزشی مبتنی بر مؤلفه‌های تاب‌آوری طراحی شده، سپس اثربخشی برنامه از طریق پژوهش شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌‌‌‌‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل مورد ارزیابی قرار گرفته است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل همۀ مادران دارای کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم بود که در سال 1397 به یکی از مراکز مشاوره واقع در شهر تهران مراجعه کرده بودند که 30 نفر از آنها با روش نمونه‌گیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب و با انتساب تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش مداخله‌ آموزش مؤلفه‌های تاب‌آوری را طی سه ماه در 12 جلسه 90 دقیقه‌‌ای به­‌صورت گروهی دریافت کردند. این در حالی بود که گروه کنترل در طول انجام دادن پژوهش آموزشی دریافت نکردند. ابزار پژوهش پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران (2001) بود. داده‌های گرد‌آوری­‌شده با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه‌گیریهای مکرر مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که برنامۀ آموزشی مبتنی بر مؤلفه‌های تاب‌آوری بر تنظیم شناختی هیجان مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اوتیسم اثربخش بوده‌ (0/05>p) و این نتایج در پیگیری سه ماهه نیز پایدار بوده است. براساس یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان چنین نتیجه گرفت که آموزش مؤلفه‌های تاب‌آوری می‌تواند به­‌عنوان یک روش کارآمد برای افزایش تنظیم شناختی هیجان مادران دارای فرزند اوتیستیک مورد استفاده قرار گیرد. %> http://qjfr.ir/article-1-1443-fa.pdf %P 7-26 %& 7 %! %9 Research %L A-10-2782-1 %+ %G eng %@ 2676-6728 %[ 2022