AU - Mansournejad, Z. AU - Malekpour, Ph.D., M. AU - Ghamarani, Ph.D., A. TI - Comparison of the Effects of Self-Determination Skills Training and Parent Management Training on Externalizing Behavior Problems of Students PT - JOURNAL ARTICLE TA - qjfr JN - qjfr VO - 18 VI - 1 IP - 1 4099 - http://qjfr.ir/article-1-1830-fa.html 4100 - http://qjfr.ir/article-1-1830-fa.pdf SO - qjfr 1 AB  - این پژوهش با هدف مقایسه تأثیر آموزش مهارتهای خودتعیین­‌گری و آموزش مدیریت والدین بر مشکلات رفتاری برونی شده دانش آموزان انجام شده است. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی، طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور، 45 نفر از دانش آموزانی که با استفاده از فهرست رفتاری کودک (CBCL) مشکلات رفتاری برونی شده داشتند، با روش نمونه‌­گیری چند مرحله‌ای خوشه‌ای انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل قرار گرفتند. برنامه مهارتهای خودتعیین­‌گری و مدیریت والدین طی ده جلسه به هر دو گروه آزمایشی(یک گروه دانش آموزان و گروه دیگر مادران) آموزش داده شد. فهرست رفتاری کودک(CBCL) را والدین پیش و پس از مداخله تکمیل کردند. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داده که هر دو مداخله آموزش خودتعیین‌­گری و مدیریت والدین در کاهش مشکلات رفتاری برونی شده، رفتار پرخاشگرانه و رفتار قانون شکنی تأثیر مثبت داشته است. در مقایسه اثربخشی آموزش خودتعیین­‌گری و مدیریت والدین نتایج نشان داده که آموزش خودتعیین­‌گری در مقایسه با آموزش مدیریت والدین در کاهش مشکلات برونی شده و رفتار قانون­شکنی تأثیر بیشتری داشته است. در رفتار پرخاشگرانه تفاوتی میان آموزش خودتعیین­‌گری و مدیریت والدین وجود نداشت. براساس یافته‌­های این مطالعه، آموزش خودتعیین­‌گری و مدیریت والدین تأثیر مثبت در کاهش مشکلات برونی شده دانش آموزان دارد. همچنین آموزش خودتعیین­‌گری نسبت به آموزش مدیریت والدین تأثیر بیشتری در کاهش مشکلات برونی شده دانش آموزان دارد. یافته­‌های این پژوهش برای درمانگران و مشاوران در زمینه انتخاب نوع مداخله مفید خواهد بود. CP - IRAN IN - LG - eng PB - qjfr PG - 121 PT - Research YR - 2021