AU - Adib, Ph.D., Y. AU - MohammadiPouya, S. AU - Ghaderi, S. AU - Azhdari, D. TI - An Investigation of the Relationship between Critical Thinking, Academic Optimism, and Educational Philosophy among Senior Secondary School Teachers PT - JOURNAL ARTICLE TA - qjfr JN - qjfr VO - 18 VI - 2 IP - 2 4099 - http://qjfr.ir/article-1-1909-fa.html 4100 - http://qjfr.ir/article-1-1909-fa.pdf SO - qjfr 2 AB  - هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ گرایش به تفکر انتقادی و خوش‌بینی تحصیلی با فلسفه آموزشی معلمان دورۀ متوسطه دوم است. برای بررسی هدف پژوهش با گرد‌آوری داده‌ها از معلمان دورۀ متوسطه دوم نظری به شیوه تصادفی – طبقه‌ای و با بهره‌مندی از روش توصیفی – همبستگی به تحلیل داده‌ها پرداخته شد. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی(ریکتس، 2003)، خوش‌بینی تحصیلی بیرد و همکاران(2010) و فلسفه‌های آموزشی (سادکر و سادکر، 1997) بود که روایی و پایایی آنها تأیید شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های گردآوری شده از نرم افزار SPSSv25 در قالب آمار توصیفی و استنباطی بهره گرفته شد. یافته‌های پژوهش حاکی از آن بود که میان بعد کارآمدی در مؤلفه خوش‌بینی تحصیلی با فلسفه آموزشی پایدارگرایی، پیشرفت‌گرایی و فلسفه آموزشی بازسازی‌گرایی و میان بعد اعتماد به والدین و دانش‌آموزان با فلسفه‌های آموزشی ضرورت‌گرایی، پایدارگرایی، پیشرفت‌گرایی و وجودگرایی، همچنین میان بعد تأکید تحصیلی با فلسفه آموزشی پیشرفت‌گرایی و بازسازی‌گرایی ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد. از دیگر یافته‌های پژوهش می‌توان به ارتباط مثبت و معنا‌دار مؤلفه نوآوری از متغیر گرایش به تفکر انتقادی با فلسفه‌های آموزشی پایدارگرایی، پیشرفت‌گرایی و بازسازی‌گرایی، همچنین بعد بالیدگی با فلسفه‌های آموزشی ضرورت‌گرایی، پایدارگرایی و وجودگرایی و نیز بعد تعهد از مؤلفه گرایش به تفکر انتقادی با فلسفه‌های آموزشی ضرورت گرایی، پایدارگرایی، پیشرفت گرایی، بازسازی‌گرایی و وجودگرایی اشاره کرد. بر اساس یافته‌های پژوهش مشخص شد که سـهم مؤلـفـه‌های تعهد(0/040) و اعتماد به والدین و دانش آموزان (0/260) از سایر مؤلفه‌های گرایش به تفکر انتقادی و مؤلفه‌های خوش‌بینی تحصیلی در تبیین فلسفه آموزشی بیشتر است. CP - IRAN IN - LG - eng PB - qjfr PG - 23 PT - Research YR - 2021