پژوهش حاضر با هدف بررسی مدلیابی روابط ساختاری الگوهای ارتباطی و طرحوارههای عشق با تعهدزناشویی با واسطهگری سبکهای عشقورزی انجام شده است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری عبارت بود از همه معلمان زن متاهلی که در سال تحصیلی 97-1396 در مدارس دولتی شهر تبریز مشغول به تدریس بودند. از میان آنها 237 معلم با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه الگوهای ارتباطی(کریستنسن و سالاوی، 1984)، مقیاس طرحوارههای عشق(سینگلیس، چو و هتفیلد، 1995)، پرسشنامه تعهد زناشویی (آدامز و جونز، 1997) و سبکهای عشق(استرنبرگ، 1986) پاسخ دادند. تحلیل دادههای بهدست آمده از ارزیابی مدل پیشنهادی به روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS23 و SmartPLS3 انجام شده است. یافتهها نشان دادند که الگوهای ارتباطی بهطور مستقیم و غیرمستقیم و به شکل منفی پیشبینی کننده تعهدزناشویی و بهطور مستقیم و منفی پیشبینی کنندۀ سبکهای عشقورزی اند. طرحواره عشق بهطور مستقیم و غیرمستقیم و به شکل مثبت پیشبینی کنندۀ تعهدزناشویی و بهطور مستقیم و مثبت پیشبینی کننده سبکهای عشق ورزی است. همچنین سبکهای عشقورزی بهطور مستقیم و مثبت پیشبینی کننده تعهد زناشویی اند. به نظر میرسد، یافتههای پژوهش از سوی مشاوران خانواده در مشاورههای پیش از ازدواج و خانواده برای شناسایی افراد در معرض خطر تعارضات و روابط فرازناشویی و به منظور افزایش بهزیستی روان آنها مورد استفاده قرار گیرد.