:: دوره 11، شماره 4 - ( 12-1393 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 55-37 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی نحوه اجرای طرح مدارس هوشمند در استان یزد بر اساس الگوی سیپ
علیرضا عصاره ، آسیه السادات مدرسی سریزدی ، حمیدرضا رضازاده بهادران
چکیده:   (4364 مشاهده)

ارزیابی نحوه اجرای طرح مدارس هوشمند در استان یزد بر اساس الگوی سیپ

دکتر علیرضا عصاره1

آسیه السادات مدرسی سریزدی2

دکتر حمیدرضا رضازاده بهادران3

چکیده

این تحقیق با هدف "ارزیابی نحوه اجرای طرح مدارس هوشمند استان یزد از دیدگاه معلمان و دانش‌آموزان" انجام شده است. در این تحقیق میزان موفقیت اجرای طرح مدارس هوشمند از لحاظ عوامل مربوط به درونداد، فرآیند و برونداد مورد بررسی قرار گرفته است. روش این تحقیق پیمایشی است و جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان و دانش‌آموزان مدارس هوشمند شهید زینی و اولیای یزد است. روش نمونه­ گیری دانش‌آموزان در این پژوهش به صورت تصادفی طبقه‌ای و روش نمونه گیری معلمان تصادفی ساده بوده است. در این پژوهش، برای گردآوری اطلاعات لازم دو نوع پرسشنامه محقق ساخته برای دانش‌آموزان و معلمان با طیف چهارگانه لیکرت تنظیم شده است. در بررسی نتایج پژوهش حاضر نیز، از آزمون آماری خی 2 استفاده شده است. یافته‌ها نشان می‌دهند که از نظر دانش‌آموزان (3/62 درصد) و معلمان (6/51 درصد) اجرای طرح مدارس هوشمند در دبیرستانهای شهید زینی و اولیای یزد از نظر عوامل مربوط به درونداد موفق نبوده است. همچنین نتایج یافته‌ها حاکی از آن است که از نظر دانش‌آموزان و معلمان (به ترتیب 7/62 درصد و 3/68 درصد)، اجرای این طرح در این مدارس از لحاظ عوامل مربوط به فرآیند نیز موفق نبوده است. در این مورد 5/51 درصد از معلمان معتقد بودند که اجرای طرح مدارس هوشمند در این مدارس از نظر عوامل مربوط به برونداد موفق نبوده، اما به نظر 3/52 از درصد دانش‌آموزان، اجرای این طرح از نظر عوامل مربوط به برونداد موفقیت آمیز قلمداد شده است.

کلید واژگان: مدرسه هوشمند، فناوری اطلاعات و ارتباطات، ارزشیابی، الگوی سیپ

___________________________

تاریخ دریافت: 17/8/93                           تاریخ  پذیرش: 1/7/94

1. دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه شهیدرجایی، تهران                                                              alireza_assareh@yahoo.com

2. نویسنده مسئول، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران

                                                                                                                                 asiyeh_modarres@yahoo.com              

3 . استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکز، تهران                                                rezazade1390@gmail.com

واژه‌های کلیدی: مدرسه هوشمند، فناوری اطلاعات و ارتباطات، ارزشیابی، الگوی سیپ
متن کامل [PDF 399 kb]   (2886 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/8/17 | پذیرش: 1394/7/1 | انتشار: 1395/10/18


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( 12-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها