:: دوره 15، شماره 1 - ( 3-1397 ) ::
جلد 15 شماره 1 صفحات 38-19 برگشت به فهرست نسخه ها
بازنمایی ادراک و تجربه زیسته معلمان از منزلت اجتماعی‌شان: مطالعه‌ای به روش پدیدارشناسی
سمیه مهدیان ، رضوان حکیم زاده ، سعید صفایی موحد ، کیوان صالحی
چکیده:   (4515 مشاهده)
کیفیت زندگی و منزلت اجتماعی معلمان، نشانه‌ای آشکار از روند رشد و تعالی یا نابودی و تباهی هر جامعه است و کیفیت عقلانیت در سرمایه‌گذاری و تخصیص بودجه را نمایان می‌سازد. در پژوهش حاضر تلاش شده‌است تا ادراک و تجربه زیسته معلمان از منزلت اجتماعی­ شان، مورد واکاوی قرار گیرد. به این‌منظور 16 معلم از مدارس ابتدایی پسرانه منطقه 14 شهر تهران به‌شیوۀ هدفمند، انتخاب‌ و داده‌ها به روش مصاحبه نیمه‌ساختاریافته گردآوری ‌شدند. نتایج‌ نشان‌ می‌دهند که شمار اندکی از معلمان به ‌دلیل پررنگ بودن بُعد معنوی حرفۀ معلمی، از منزلت اجتماعی‌شان راضی هستند، اما در اکثر موارد، معلمان به‌دلیل مخاطرات در چهار بُعد سازمانی، اقتصادی، اجتماعی و شخصی از منزلت اجتماعی حرفه خود ناراضی‌ هستند. از مهم­ترین نشانگرهای شناسایی‌ شده مؤثر بر نارضایتی معلمان در بُعد اقتصادی می‌توان به حقوق، مزایا و عدم اعتبار شغلی، در بُعد سازمانی به عملکرد مسئولان، کیفیت ورودیها و ملاکها و معیارهای ارتقا در حرفه، در بُعد اجتماعی به ‌فرهنگ مادی جامعه و معیارهای مادی‌گرایانۀ منزلت اجتماعی، فرهنگ والدین و دانش‌آموزان، جایگاه حرفه معلمی در مقایسه با سایر مشاغل، عملکرد رسانه‌ها و در بُعد شخصی به کاهش تعلق حرفه‌ای، احساس و افکار شخصی، ذهنیت معلم، رفتار شخصی و اخلاق حرفه ای اشاره کرد. کنکاش در مستندات پژوهشی و روایتهای معلمان نشان داد که وضعیت موجود، تمایل به کار مولد و تعلق حرفه‌ای را به شدت کاهش داده است و ضمن بروز بی‌انگیزگی، کم‌کاری و خستگی مفرط، علاقه به خروج از حرفه معلمی و بروز احساس پشیمانی از انتخاب این حرفه را موجب شده است.

 
واژه‌های کلیدی: جایگاه اجتماعی معلمان، ادراک از منزلت اجتماعی، منزلت اجتماعی، پژوهش کیفی
متن کامل [PDF 526 kb]   (2795 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/8/3 | پذیرش: 1396/9/4 | انتشار: 1397/3/13


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 1 - ( 3-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها