:: دوره 14، شماره 2 - ( 6-1396 ) ::
جلد 14 شماره 2 صفحات 48-31 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه طرحواره‌ های ناسازگار اولیه و سبکهای دلبستگی مادران با اختلالات اضطرابی دانش‌آموزان
محمود برجعلی ، زهرا مد بیگی ، فاطمه گلشنی
چکیده:   (5858 مشاهده)

هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه طرحواره‏ های ناسازگار اولیه و سبکهای دلبستگی مادران با اختلالات اضطرابی کودکان است. پژوهش حاضر، مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری آن همه دانش ‏آموزان پسر 8 تا 13 ساله مقطع ابتدایی و مادران آنها در منطقه یک شهر تهران در سال تحصیلی 95-1394 بوده است. 140 دانش‏ آموز به همراه مادرانشان به شیوه در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و با مقیاس غربالگری اختلالات اضطرابی کودکان و نوجوانان ارزیابی شدند؛ همچنین مادران با پرسشنامه طرحواره‏های ناسازگار اولیه یانگ (فرم کوتاه) و پرسشنامه سبکهای دلبستگی هازن و شیور ارزیابی شدند. داده­ ها با استفاده از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‏ ها نشان دادند که نمرات حیطه طرد و بریدگی طرحواره‏ های ناسازگار اولیه و سبک دلبستگی ایمن مادران با اختلالات اضطرابی کودکان رابطه دارد و همچنین این دو قابلیت پیش‏بینی اختلالات اضطرابی فرزندان را دارند. با توجه به یافته ‏های این پژوهش پیشنهاد می­شود که متخصصان بالینی به عنوان پیشگیری ثانویه در امور مربوط به مشاوره و روان‏ درمانی به این یافته توجه داشته باشند.
 
 
واژه‌های کلیدی: طرحواره‌ های ناسازگار اولیه، سبکهای دلبستگی، اختلالات اضطرابی، مادران، کودکان
متن کامل [PDF 687 kb]   (4022 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/6/21 | پذیرش: 1395/12/24 | انتشار: 1396/6/14


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 2 - ( 6-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها