:: دوره 14، شماره 1 - ( 3-1396 ) ::
جلد 14 شماره 1 صفحات 102-89 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیرآموزش مهارتهای فراشناختی بر کاهش اهمال­کاری تحصیلی و اضطراب امتحان
ابوطالب سعادتی شامیر ، راحله طاهرغلامی ، شهربانو جلایی
چکیده:   (4258 مشاهده)

پژوهش حاضر با هدف بررسیتأثیرآموزش مهارتهای فرا شناختی بر کاهش اهمال­کاری تحصیلی و اضطراب امتحان در دانش آموزان انجام شده است.جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانش آموزان دختر متوسطه دوم دبیرستانهای دولتی شهر بجنورد در سال تحصیلی 95-1394 بوده است.در این پژوهش 40 دانش آموز با روش نمونه­گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند که به صورت تصادفی در گروه آزمایش(20 نفر) و کنترل (20) نفر جایگزین شدند. ابزارمورداستفادهپرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون(1980) و مقیاس اهمال­کاری تحصیلی فرم دانش آموز سولومون و راث بلوم (1989) بود. ابتداازهمۀدانش آموزان پیشآزمونبهعملآمد،سپس آموزش مهارتهای فرا شناختی در 12 جلسه 90 دقیقه‌ای و در 6 هفته (هفته‌ای دو جلسه) بر اساس رویکرد شناختی-رفتاری برای گروه آزمایش ارائه شد.پسازآموزش دادنمهارتهای فرا شناختی ازهمۀدانش آموزانپسآزمونبهعملآمدوداده‌هایبه دستآمدهباآزمونتحلیلکواریانسموردتجزیهوتحلیلقرارگرفتند. نتایجنشاندادکهمداخلهآزمایشیبرکاهش اهمال­کاری تحصیلی و اضطراب امتحان در دانش آموزان معناداراست، یعنیدانش آموزانی که از مهارت بهینه شناختی استفاده می­کنند و در کنار آن اطلاعاتی مناسب در مورد خودشان،تکلیف و راهبردهای یادگیری دارند می­توانند اهمال­کاری تحصیلی و اضطراب امتحان خود را کاهش دهند.

واژه‌های کلیدی: مهارتهای فرا شناختی، اهمال­کاری تحصیلی، اضطراب امتحان
متن کامل [PDF 594 kb]   (1694 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/2/21 | پذیرش: 1395/11/2 | انتشار: 1396/3/26


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 1 - ( 3-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها