هدف از این پژوهش، پیشبینی قصههای عشق و سبکهای عشق ورزی براساس طرحوارههای ناسازگار اولیه در معلمان متأهل شهر تهران بود. روش پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعۀ آماری مورد نظر همۀ معلمان متأهل آموزش و پرورش مناطق 2 و 5 استان تهران بودند که در سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تدریس بودند. 300 نفر به عنوان نمونه به روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامه طرحوارههای ناسازگاراولیه یانگ (2005)، مقیاس قصه عشق استرنبرگ (2001) و سبکهای عشق ورزی لی (1986) است. برای تحلیل دادههای گردآوری شده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیل آماری نشان داد که میان طرحوارههای ناسازگار اولیه و قصههای عشق و سبکهای عشق ورزی رابطۀ معنادار وجود دارد. همچنین متغیر طرحوارههای ناسازگار اولیه قادر به پیشبینی قصههای عشق و سبکهای عشق ورزی میباشد. با توجه به یافتهها میتوان گفت، طرحوارهها با تأثیری که بر شکلگیری قصههای عشق و سبکهای عشقورزی می گذارند، مشخص میکنند که چه نوع طرحواره هایی در افراد سبب شکلگیری چه نوع قصههای عشق و سبکهای عشقورزی در آنها میشوند و براساس آن شریک زندگی خود را انتخاب میکنند.