:: دوره 18، شماره 2 - ( 6-1400 ) ::
جلد 18 شماره 2 صفحات 106-89 برگشت به فهرست نسخه ها
ویژگیهای مدرسه مطلوب از نظر ذینفعان: دانش آموزان پایه ششم ابتدایی و اولیای دانش آموزان (مورد مطالعه مدارس دوره ابتدایی شهر اردبیل)
عظیم کوهی جناقرد ، توران سلیمانی ، عادل زاهد بابلان ، اعظم راستگو
چکیده:   (1723 مشاهده)
امروزه همه خانواده‌­ها برای ثبت­‌نام و تحصیل فرزندان خود در پی یافتن مدرسه مطلوب هستند. مدرسه مطلوب مدرسه­‌ای است که همه ابعاد و مؤلفه­‌های آن از جمله منابع انسانی، فضا، تجهیزات و فناوری و برنامه­‌های آموزشی دارای ویژگیهای موردنظر ذینفعان باشد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد، مؤلفه­‌ها و ویژگیهای مدرسه ­مطلوب از نظر ذینفعان (دانش‌­آموزان پایه ششم و اولیای دانش‌­آموزان) مدارس دورۀ ابتدایی شهر اردبیل با روش تحقیق کیفی از نوع گروههای کانونی و مصاحبه نیمه ساختاریافته صورت گرفته است. جامعه آماری، دانش­‌آموزان پایه ششم ­­ابتدایی سال تحصیلی 98- 1397 شهر اردبیل و اولیای دانش­‌آموزان بوده است که نمونه‌­ای به حجم 64 نفر در قالب 8 گروه شامل دانش‌‏آموزان (16 پسر و 16 دختر) پایه ششم ­ابتدایی و اولیای آنان (16 مادر و 16 پدر)، به­‌صورت هدفمند انتخاب شده اند و حد کفایت نمونه اشباع نظری و اطلاعاتی بود. ابزار  پژوهش از نوع فن مصاحبه عمیق بود که گروههای کانونی در گروههای هشت نفری مورد مصاحبه قرار گرفتند و به سؤالاتی پیرامون ویژگیهای مدرسه مطلوب (ویژگیها و شایستگیهای مدیر، معلمان، کارکنان، دانش‌­آموزان و اولیا، ویژگیهای فضا، ابزارها‌‌ی آموزشی و برنامه ­های آموزشی) پاسخ دادند. برای روایی و اعتبار پژوهش از نظر متخصصان و مصاحبه‌شوندگان کمک گرفته شد که نتایج مورد تائید آنها قرار گرفت. تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها بر مبنای کدگذاری عرفی در قالب کدگذاری آزاد، محوری و ویژه انجام شده است. نتایج حاصل از این تحلیل نشان داد که مدرسه مطلوب دارای 6  بعد، 16 مؤلفه و 169 ویژگی است که براساس یافته­‌ها مدل مفهومی مدرسه مطلوب به­‌دست آمد.
واژه‌های کلیدی: مدرسه مطلوب، ذینفعان، گروههای کانونی، ویژگی
متن کامل [PDF 414 kb]   (1631 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/7/20 | پذیرش: 1399/7/16 | انتشار: 1400/6/31


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 2 - ( 6-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها