امروزه همه خانوادهها برای ثبتنام و تحصیل فرزندان خود در پی یافتن مدرسه مطلوب هستند. مدرسه مطلوب مدرسهای است که همه ابعاد و مؤلفههای آن از جمله منابع انسانی، فضا، تجهیزات و فناوری و برنامههای آموزشی دارای ویژگیهای موردنظر ذینفعان باشد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد، مؤلفهها و ویژگیهای مدرسه مطلوب از نظر ذینفعان (دانشآموزان پایه ششم و اولیای دانشآموزان) مدارس دورۀ ابتدایی شهر اردبیل با روش تحقیق کیفی از نوع گروههای کانونی و مصاحبه نیمه ساختاریافته صورت گرفته است. جامعه آماری، دانشآموزان پایه ششم ابتدایی سال تحصیلی 98- 1397 شهر اردبیل و اولیای دانشآموزان بوده است که نمونهای به حجم 64 نفر در قالب 8 گروه شامل دانشآموزان (16 پسر و 16 دختر) پایه ششم ابتدایی و اولیای آنان (16 مادر و 16 پدر)، بهصورت هدفمند انتخاب شده اند و حد کفایت نمونه اشباع نظری و اطلاعاتی بود. ابزار پژوهش از نوع فن مصاحبه عمیق بود که گروههای کانونی در گروههای هشت نفری مورد مصاحبه قرار گرفتند و به سؤالاتی پیرامون ویژگیهای مدرسه مطلوب (ویژگیها و شایستگیهای مدیر، معلمان، کارکنان، دانشآموزان و اولیا، ویژگیهای فضا، ابزارهای آموزشی و برنامه های آموزشی) پاسخ دادند. برای روایی و اعتبار پژوهش از نظر متخصصان و مصاحبهشوندگان کمک گرفته شد که نتایج مورد تائید آنها قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها بر مبنای کدگذاری عرفی در قالب کدگذاری آزاد، محوری و ویژه انجام شده است. نتایج حاصل از این تحلیل نشان داد که مدرسه مطلوب دارای 6 بعد، 16 مؤلفه و 169 ویژگی است که براساس یافتهها مدل مفهومی مدرسه مطلوب بهدست آمد.