:: دوره 18، شماره 2 - ( 6-1400 ) ::
جلد 18 شماره 2 صفحات 22-7 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی گروه - درمانی چند خانواده ای متمرکز بر هدف، بر ایجاد سبک فکری هدفمند در نوجوانان سال آخر دبیرستانهای دولتی شهر بجنورد
زهرا ودادیان، حمیدرضا آقامحمدیان، حسین کارشکی
چکیده:   (212 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی گروه - درمانی مبتنی بر هدف، بر ایجاد سبک فکری هدفمند در نوجوانان سال آخر دبیرستان بوده است. پژوهش از نوع کاربردی و جامعۀ آماری آن همۀ دانش آموزان دختر سال آخر دبیرستانهای دولتی شهر بجنورد بودند. نمونۀ پژوهش شامل 34 دانش آموز داوطلب شرکت در طرح پژوهشی بود. آزمودنیها در سه گروه مداخله، مداخله نما و کنترل به تصادف جایگزین شدند و از طریق مصاحبۀ نیمه ساخت‌­یافتۀ هدف در جوان (2006)، در سه مقطع پیش‌­آزمون، پس آزمون و پیگیری مورد ارزیابی قرار گرفتند. آزمودنیهای گروه آزمایش در معرض طرح مداخله ای ده جلسه ای گروه- درمانی چندخانواه ای متمرکز بر هدف قرار گرفتند و آزمودنیهای گروه مداخله‌­نما در ده جلسۀ گروهی بدون دریافت مداخله شرکت کردند. داده‌­های حاصل از مصاحبه با روشهای آمار توصیفی و مشخصۀ آماری خی دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که گروه- درمانی چندخانواده ای با تمرکز بر هدف، با بهره‌­گیری از نیروی درونی خانواده‌­ها و جهت‌­دهی سبک ارتباطی والد-نوجوان، می­‌تواند به طور مؤثری به ایجاد سبک فکری هدفمند در نوجوان بینجامد. درحالی‌­که آزمودنیهای گروه مداخله‌­نما با اینکه به دلیل حضور در جلسات گروهی، کاهش جزئی در تعارض با والدین خود را تجربه کرده بودند، اما این تغییر به حدی نبود که سبک فکری آنها را متأثر سازد و آزمودنیهای گروه کنترل نیز تغییری در روابط خانوادگی یا سبک فکری خود نشان ندادند.
واژه‌های کلیدی: گروه- درمانی چندخانواده ای، هدفمندی، نوجوان
متن کامل [PDF 544 kb]   (154 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/11/30 | پذیرش: 1398/11/1 | انتشار: 1400/6/31


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 2 - ( 6-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها