[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 18، شماره 1 - ( 3-1400 ) ::
جلد 18 شماره 1 صفحات 136-121 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی آموزش مهارتهای خودتعیین‌گری و مدیریت والدین بر مشکلات رفتاری برونی شده دانش آموزان
زهرا منصورنژاد ، مختار ملک پور ، امیر قمرانی
چکیده:   (1923 مشاهده)
این پژوهش با هدف مقایسه تأثیر آموزش مهارتهای خودتعیین­‌گری و آموزش مدیریت والدین بر مشکلات رفتاری برونی شده دانش آموزان انجام شده است. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی، طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور،  45 نفر از دانش آموزانی که با استفاده از فهرست رفتاری کودک (CBCL) مشکلات رفتاری برونی شده داشتند، با روش نمونه‌­گیری چند مرحله‌ای خوشه‌ای انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل قرار گرفتند. برنامه مهارتهای خودتعیین­‌گری و مدیریت والدین طی ده جلسه به هر دو گروه آزمایشی(یک گروه دانش آموزان و گروه دیگر مادران) آموزش داده شد. فهرست رفتاری کودک(CBCL) را والدین پیش و پس از مداخله تکمیل کردند. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داده که هر دو مداخله آموزش خودتعیین‌­گری و مدیریت والدین در کاهش  مشکلات رفتاری برونی شده، رفتار پرخاشگرانه و رفتار قانون شکنی تأثیر مثبت داشته است. در مقایسه اثربخشی آموزش خودتعیین­‌گری و مدیریت والدین نتایج نشان داده که آموزش خودتعیین­‌گری در مقایسه با آموزش مدیریت والدین در کاهش مشکلات برونی شده و رفتار قانون­شکنی تأثیر بیشتری داشته است. در رفتار پرخاشگرانه تفاوتی میان آموزش خودتعیین­‌گری و مدیریت والدین وجود نداشت. براساس یافته‌­های این مطالعه، آموزش خودتعیین­‌گری و مدیریت والدین تأثیر مثبت در کاهش مشکلات برونی شده دانش آموزان دارد. همچنین آموزش خودتعیین­‌گری نسبت به آموزش مدیریت والدین تأثیر بیشتری در کاهش مشکلات برونی شده دانش آموزان دارد. یافته­‌های این پژوهش برای درمانگران و مشاوران در زمینه انتخاب نوع مداخله مفید خواهد بود.
واژه‌های کلیدی: آموزش مهارتهای خودتعیین گری، آموزش مدیریت والدین، مشکلات رفتاری برونی سازی شده
متن کامل [PDF 468 kb]   (926 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/1/10 | پذیرش: 1398/8/22 | انتشار: 1400/3/28
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mansournejad Z, Malekpour, Ph.D. M, Ghamarani, Ph.D. A. Comparison of the Effects of Self-Determination Skills Training and Parent Management Training on Externalizing Behavior Problems of Students. QJFR 2021; 18 (1) :121-136
URL: http://qjfr.ir/article-1-1830-fa.html

منصورنژاد زهرا، ملک پور مختار، قمرانی امیر. مقایسه اثربخشی آموزش مهارتهای خودتعیین‌گری و مدیریت والدین بر مشکلات رفتاری برونی شده دانش آموزان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1400; 18 (1) :121-136

URL: http://qjfr.ir/article-1-1830-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 1 - ( 3-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645