:: دوره 18، شماره 1 - ( 3-1400 ) ::
جلد 18 شماره 1 صفحات 86-69 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و طرحواره‌های ناسازگار اولیه در میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی در دانش‌آموزان دختر
مهری سید موسوی ، معصومه گرجی ، نیره السادات روحانی ، زبیر صمیمی
چکیده:   (1804 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و طرحواره‌های ناسازگار اولیه در میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی در دانش آموزان دختر انجام گرفته است. در یک پژوهش همبستگی تعداد 398 نفر از دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه و هنرستان شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 با استفاده از جدول مورگان و کرجسی و با روش طبقه‌ای نسبتی، به عنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامه‌های میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی (عیدی­زاده و احمدی بلوطکی، 1396)، فرم کوتاه طرحواره‌های ناسازگار اولیه (یانگ و براون، 2003) و فرم کوتاه پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی، 1999) را تکمیل کردند. داده‌های به‌دست‌آمده با نرم‌افزار آماری SPSS-18 و ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به شیوه گام به گام تحلیل شدند. نتایج نشان داد رابطه ای مثبت میان مؤلفه‌های تمرکز مجدد بر برنامه‌­ریزی، طرد و بریدگی، محدودیتهای مختل و جهت­‌مندی با میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی برقرار بود و روابط ملامت خویشتن، ملامت دیگران و نشخوارگری با میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی مثبت بود. علاوه بر این نتایج نشان داد که مؤلفه‌های نشخوارگری، تمرکز مجدد بر برنامه‌­ریزی و محدودیتهای مختل به ترتیب با 0/53، 0/10- و 08/0 قادر به پیش‌بینی میزان استفاده از شبکه­‌های اجتماعی مجازی در دانش‌آموزان دختر بودند. با توجه به نتایج پژوهش حاضر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و طرحواره‌های ناسازگار اولیه نقشی مؤثر در میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی در دانش‌آموزان دختر دارند و باید در برنامه‌های آموزشی و تربیتی مورد توجه بیشتری قرار گیرند.
واژه‌های کلیدی: شبکه‌های اجتماعی مجازی، تنظیم شناختی هیجان، طرحواره‌های ناسازگار اولیه
متن کامل [PDF 512 kb]   (1314 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/10/11 | پذیرش: 1398/9/3 | انتشار: 1400/3/28

 



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 1 - ( 3-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها