:: دوره 17، شماره 4 - ( 12-1399 ) ::
جلد 17 شماره 4 صفحات 82-61 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه محیط خانواده با مهارتهای اجتماعی و حل مسأله دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه
مرتضی سمیعی زفرقندی ، لیلا زارع بیدکی
چکیده:   (3036 مشاهده)
برخورداری از مهارتهای اجتماعی و  حل مسأله برای داشتن عملکردی موفق در زندگی ضروری است. خانواده و نظام آموزشی می­‌توانند دانش آموزان را به این مهارتهای مهم مجهز کنند. هدف  این پژوهش تعیین رابطه محیط خانواده با مهارتهای اجتماعی و  حل مسأله دانش­‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری همۀ دانش آموزان دختر هنرستانهای قم در سال تحصیلی 97-1396 بودند که تعداد آنها 511 نفر  بوده است. نمونه­‌گیری به روش تصادفی چند مرحله‌­ای به عمل آمد و حجم نمونه بر اساس جدول مورگان تعیین و برای جلوگیری از افت نمونه با تعداد بیشتر برابر 240 نفر مشخص شد. ابزار پژوهش پرسشنامه­‌های انسجام محیط خانواده موس و موس(2009)، مهارتهای اجتماعی ایندربیتزن و فاستر (1992) و حل مسأله اجتماعی (دزوریلا و همکاران ،2002) بود. روایی واعتبار هر سه پرسشنامه مورد بررسی و تایید  قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل داده‌­ها از آمار توصیفی و استنباطی و نرم‌­افزار SPSS استفاده شده است. یافته­‌ها نشان دادند که میان متغیر محیط خانواده با مهارت اجتماعی  و مهارت حل مسأله مؤلفه‌­های جهت­‌گیری مثبت و جهت­‌گیری منطقی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد، اما  با مؤلفه‌­های جهت­‌گیری منفی، اجتنابی و تکانشی رابطه معنادار تایید نشده است. بر این اساس  پیشنهاد می­شود در مدارس برنامه­‌های ویژۀ آموزشی برای ارتقای این دو متغیر روانشناختی در دانش آموزان طراحی و اجرا شود.
واژه‌های کلیدی: خانواده، مهارت اجتماعی، مهارت حل مسأله، دانش‌آموزان دوره متوسطه
متن کامل [PDF 443 kb]   (2418 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/12/6 | پذیرش: 1397/10/19 | انتشار: 1399/12/28


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 4 - ( 12-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها