:: دوره 17، شماره 4 - ( 12-1399 ) ::
جلد 17 شماره 4 صفحات 26-11 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه دانش فراشناختی دانش آموزان قوی و ضعیف در حل مسأله
فرهاد کریمی ، محمدحسین سالاری فر ، منصور صالحی ، پروانه شادمانی
چکیده:   (2883 مشاهده)
هدف از اجرای این پژوهش، مقایسه نیمرخ دانش‌فراشناختی دانش‌آموزان قوی و ضعیف در حل مسأله بوده است. به منظور دستیابی به این هدف، صد نفر از دانش‌آموزان منطقه 2 آموزش و پرورش شهر تهران، با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند و  به طور انفرادی به سؤالهای پرسشنامه مصاحبه‌ای دانش‌فراشناختی حل مسأله پاسخ گفتند، سپس عملکرد آنان به طور انفرادی در حل مسأله آونگ بررسی شد و با توجه به عملکردشان در حل مسأله به دو گروه قوی و ضعیف تقسیم شدند. برای مقایسه نیمرخ دانش‌فراشناختی آنان از روش تحلیل واریانس دو عاملی اندازه‌گیری مکرر استفاده شد.  تحلیل واریانس برای اندازه‌گیری مکرر نشان ‌داد که اثر اصلی عامل A (توانایی حل مسأله) و اثر اصلی عامل B (دانش‌فراشناختی) معنادار است. معنادار بودن اثر اصلی عامل A نشان می‌دهد که میان دانش‌­آموزان قوی و ضعیف از نظر حل مسأله آونگ، تفاوت وجود دارد. معنادار بودن اثر اصلی عامل B، حاکی از آن است که میان طبقات دانش فراشناختی دانش‌­آموزان تفاوت وجود دارد. همچنین اثر تعاملی عاملهای A و B معنادار بود که نشان می‌دهد نیمرخ‌ دانش‌فراشناختی دو گروه قوی و ضعیف در حل مسأله متفاوت است. این یافته‌­ها نشان می‌­دهند که دانش‌­آموزان قوی و ضعیف در حل مسأله، از سطوح متفاوت دانش فراشناختی برخوردارند و دانش فراشناختی، نقشی اساسی در توانایی حل مسأله دارد. 
واژه‌های کلیدی: دانش‌فراشناختی، دانش‌آموزان قوی و ضعیف، حل مسأله آونگ
متن کامل [PDF 451 kb]   (1063 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/10/20 | پذیرش: 1399/4/18 | انتشار: 1399/12/28


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 4 - ( 12-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها