:: دوره 13، شماره 2 - ( 6-1395 ) ::
جلد 13 شماره 2 صفحات 39-27 برگشت به فهرست نسخه ها
نیازسنجی اولیای دانش ­آموزان دختردورۀ اول متوسطه
مرتضی سمیعی زفرقندی ، فوزیه غلامی
چکیده:   (5353 مشاهده)

هدف پژوهش حاضر نیازسنجی اولیای دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه استان ایلام بوده است. حجم نمونه براساس فرمول مورگان338 نفر تعیین وشرکت کنندگان با بهره ­گیری از روش نمونه­ گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ­ها از پرسشنامه نیازسنجی در پنج زمینه نیازهای: اجتماعی و تربیتی، جسمی، زیستی و بهداشتی، روان­شناختی و تحصیلی، اخلاقی و مذهبی و اجتماعی و فرهنگی استفاده شده است. این پژوهش غیر آزمایشی و از نوع پیمایشی است. برای تحلیل داده ­ها آمار توصیفی (فراوانی، درصد و میانگین) و آمار استنباطی (آزمون فریدمن) به کار گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داده است که اولویت نیازهای اولیای دانش آموزان به ترتیب در زمینه­ های  زیر می­باشد: 1. جسمی، زیستی و بهداشتی (مهم­ترین نیازدر این زمینه،آموزش عادات بهداشتی به فرزندان و آشنایی والدین با مراقبت های بهداشتی در دوران بلوغ است.) 2. اخلاقی و مذهبی (مهم­ترین نیاز در این زمینه، آموزش اصول و شیوه ­های تربیت دینی(حجاب و نماز به فرزندان و روش های ایجاد باورهای مذهبی است.) 3. روان­شناختی و تحصیلی(مهم­ترین نیازدر این زمینه، آشنایی با تأثیر روابط نامناسب میان والدین بر پیشرفت تحصیلی فرزندان، نقش تغذیه در تسهیل یادگیری فرزندان،روش صحیح مطالعه و حل مشکلات تحصیلی فرزندان است.) 4. اجتماعی و فرهنگی (مهم­ترین نیاز در این زمینه، آشنایی والدین با فناوری­های نوین، رایانه، موبایل، شبکه ­های اجتماعی و کنترل روابط فرزندان با دوستان اجتماعی است.) 5. اجتماعی و تربیتی(مهم­ترین نیاز در این زمینه،راهنمایی فرزندان در جلوگیری از گرایش به اعتیاد، نحوه برخورد با رفتارهای نادرست، شیوه­ های درست انتخاب دوستان و نحوۀ برقراری ارتباط با فرزندان  است.)

واژه‌های کلیدی: نیازسنجی آموزشی، آموزش اولیا، نیازهای جسمی، زیستی و بهداشتی، اخلاقی و مذهبی، روان­شناختی و تحصیلی، اجتماعی وفرهنگی، اجتماعی و تربیتی
متن کامل [PDF 480 kb]   (7007 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/2/4 | پذیرش: 1395/8/17 | انتشار: 1395/6/8


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 2 - ( 6-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها