:: دوره 17، شماره 2 - ( 6-1399 ) ::
جلد 17 شماره 2 صفحات 119-146 برگشت به فهرست نسخه ها
ساخت و روایی آزمایی پرسشنامه سبکهای فرزندپروری آموزشی بر پایه تئوری انتخاب گلاسر 
سمیه آزاد، دکتر مهناز اخوان تفتی، دکتر مریم محسن پور
چکیده:   (891 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف ساخت و روایی آزمایی پرسشنامه‌ای به‌منظور سنجش سبک فرزندپروری آموزشی والدین بر پایۀ تئوری انتخاب گلاسر انجام شده است. روش پژوهش کمّی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ والدین دانش‌آموزان 7 تا 18 سال منطقه 6 آموزش و پرورش شهر تهران در سال 1397 بود و نمونه آماری این پژوهش 360 نفر بودند که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌­ای انتخاب شدند. ابتدا با مطالعه منابع مرتبط با تئوری انتخاب ویلیام گلاسر(1998)، عاملهای سبکهای فرزندپروری برپایه این تئوری استخراج شدند، سپس 87 گویه قابل­‌مشاهده و اندازه‌گیری برای این عاملها تعریف شدند. پس از بررسی روایی صوری و روایی محتوایی لاوشه، گویه‌های نامناسب حذف شدند. در نهایت 46 گویه باقی ماند که وارد بخش روایی سازه شد. در این بخش پس از انجام تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی 40 گویه برای ابزار سنجش سبکهای یادشده باقی ماند. این پرسشنامه دارای دو خرده‌­مقیاس سبک سازنده و سبک مخرب است که 21 گویه ابتدایی سبک سازنده و 19 گویه بعد سبک مخرب فرزندپروری را می‌سنجد. پایایی این پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شده است (سبک سازنده 0/89، سبک مخرب 0/87 و پایایی کل 0/81). با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که سبک فرزندپروری سازنده مبتنی بر تئوری انتخاب گلاسر در مقایسه با سبک مخرب می‌تواند الگوی آموزشی مناسبی برای رشد و پرورش کودکان باشد.  
واژه‌های کلیدی: سبک فرزندپروری، تئوری انتخاب، روایی آزمایی پرسشنامه
متن کامل [PDF 1034 kb]   (233 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/5/20 | پذیرش: 1398/5/13 | انتشار: 1399/6/22


XML   English Abstract   Print



دوره 17، شماره 2 - ( 6-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها