هدف پژوهش حاضر، ساخت فرم والد مقیاس هوشهای چندگانه برای دانشآموزان دوره اول ابتدایی و ارزیابی ویژگیهای روانسنجی آن بوده است. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی بود. جامعۀ آماری را همۀ والدین دانشآموزان دوره اول ابتدایی شهرستان تهران تشکیل میدادند که در سال تحصیلی 99-1398 شاغل به تحصیل در مدارس تحت پوشش وزارت آموزشوپرورش ایران بودند که از میان آنها، 554 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. نتایج تحلیل گویهها برای 83 گویه حاکی از آن بود که تمام گویهها کفایت لازم برای حضور در مقیاس را دارند. نتایج تحلیل عاملی نشان داد ساختار هشت مؤلفهای بر اساس تحلیل مؤلفۀ اصلی و روش واریماکس که در مجموع 40 درصد از واریانس کل مقیاس را تبیین میکرد، مناسبترین و سادهترین ساختار برای این دادهها بود. بر اساس یافتهها، هشت عامل شناسایی شدند که عبارت بودند از: هوش میان- فردی، هوش درون- فردی، هوش موسیقیایی، هوش بدنی- جنبشی، هوش دیداری- فضایی، هوش منطقی- ریاضی، هوش طبیعتگرایی و هوش کلامی یا زبانی. تحلیل عاملی تأییدی نشانگر آن بود که ساختار تحلیل عاملی اکتشافی از شاخصهای برازش مناسبتری نسبت به ساختار عمومی تکعاملی برخوردار بود. افزون بر آن، خردهمقیاسها از ضرایب همگونی درونی مناسبی برخوردار بودند و دامنۀ آنها میان 0/53 (هوش منطقی- ریاضی) تا 0/81 (هوش طبیعتگرایی) بود. بهطورکلی، نتایج پژوهش حاضر نشان داد که با توجه به ویژگیهای روانسنجی مطلوب فرم والد مقیاس هوشهای چندگانه برای دانشآموزان دوره اول ابتدایی، از آن میتوان برای شناسایی هوشهای چندگانه دانشآموزان در مجموعههای آموزشی، درمانی و محیطهای بالینی در جامعه ایرانی استفاده کرد.