[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 17، شماره 4 - ( 12-1399 ) ::
جلد 17 شماره 4 صفحات 26-11 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه دانش فراشناختی دانش آموزان قوی و ضعیف در حل مسأله
فرهاد کریمی ، محمدحسین سالاری فر ، منصور صالحی ، پروانه شادمانی
چکیده:   (2933 مشاهده)
هدف از اجرای این پژوهش، مقایسه نیمرخ دانش‌فراشناختی دانش‌آموزان قوی و ضعیف در حل مسأله بوده است. به منظور دستیابی به این هدف، صد نفر از دانش‌آموزان منطقه 2 آموزش و پرورش شهر تهران، با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند و  به طور انفرادی به سؤالهای پرسشنامه مصاحبه‌ای دانش‌فراشناختی حل مسأله پاسخ گفتند، سپس عملکرد آنان به طور انفرادی در حل مسأله آونگ بررسی شد و با توجه به عملکردشان در حل مسأله به دو گروه قوی و ضعیف تقسیم شدند. برای مقایسه نیمرخ دانش‌فراشناختی آنان از روش تحلیل واریانس دو عاملی اندازه‌گیری مکرر استفاده شد.  تحلیل واریانس برای اندازه‌گیری مکرر نشان ‌داد که اثر اصلی عامل A (توانایی حل مسأله) و اثر اصلی عامل B (دانش‌فراشناختی) معنادار است. معنادار بودن اثر اصلی عامل A نشان می‌دهد که میان دانش‌­آموزان قوی و ضعیف از نظر حل مسأله آونگ، تفاوت وجود دارد. معنادار بودن اثر اصلی عامل B، حاکی از آن است که میان طبقات دانش فراشناختی دانش‌­آموزان تفاوت وجود دارد. همچنین اثر تعاملی عاملهای A و B معنادار بود که نشان می‌دهد نیمرخ‌ دانش‌فراشناختی دو گروه قوی و ضعیف در حل مسأله متفاوت است. این یافته‌­ها نشان می‌­دهند که دانش‌­آموزان قوی و ضعیف در حل مسأله، از سطوح متفاوت دانش فراشناختی برخوردارند و دانش فراشناختی، نقشی اساسی در توانایی حل مسأله دارد. 
واژه‌های کلیدی: دانش‌فراشناختی، دانش‌آموزان قوی و ضعیف، حل مسأله آونگ
متن کامل [PDF 451 kb]   (1079 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/10/20 | پذیرش: 1399/4/18 | انتشار: 1399/12/28
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi, Ph.D. F, Salarifar, Ph.D. M H, Salehi, Ph.D. M, Shademani P. A Comparison of the Metacognitive Knowledge of Weak and Strong Students in Problem Solving. QJFR 2021; 17 (4) :11-26
URL: http://qjfr.ir/article-1-1704-fa.html

کریمی فرهاد، سالاری فر محمدحسین، صالحی منصور، شادمانی پروانه. مقایسه دانش فراشناختی دانش آموزان قوی و ضعیف در حل مسأله. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1399; 17 (4) :11-26

URL: http://qjfr.ir/article-1-1704-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 4 - ( 12-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645