Quarterly Journal Of Family and Research
فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش
QJFR
General
http://qjfr.ir
1
admin
2676-6728
2783-0586
3/11/3779
fa
jalali
1401
5
1
gregorian
2022
8
1
19
2
online
1
fulltext
fa
ارزشیابی چندسطحی تلفیقی: تدوین مدل (مطالعه موردی طرح همیار مشاور مدارس)
Designing an Integrated Multilevel Evaluation Model: A Case Study of the School Peer Counseling Program
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;">هدف پژوهش حاضر تدوین مدل ارزشیابی جامع با قابلیت ارزشیابی برنامه­های آموزشی با جامعه هدف گسترده و لایه­های مدیریتی و اجرایی متعدد ازجمله برنامه همیار مشاور مدارس است. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی، از نظر شیوه گردآوری دادهها از نوع توصیفی و از نظر ماهیت دادهها کیفی است. نمونه به­روش غیرتصادفی هدفمند از اسناد علمی اجرایی برنامه­های اجتماعی و نیز پیشینه علمی-پژوهشی مرتبط با موضوع پژوهش انتخاب شده است. یافته­ها نشان دادند که مدل ارزشیابی چندسطحی باید از تلفیق الگو­ی منطقی بهمنزلۀ الگوی عمومی طرح­ریزی و ارزشیابی، سیپ از رویکرد مدیریتی و کرکپاتریک از رویکرد مبتنی بر هدف شکل گرفته شود. در مدل مذکور ضمن توجه به بخشهای طراحی تا اجرای برنامه، سطوح مختلف ذی­نفعان در ارزشیابی مشارکت داده می­شوند. برنامه همیار مشاور مدارس را با توجه به گستردگی، تنوع اهداف و سطوح افراد چندلایه درگیر در آن می­توان با این مدل چندسطحی مورد ارزشیابی قرار داد، سپس راهکارهای اصلاحی اولویت­بندی شده را در اختیار سیاستگذاران برنامه قرار داد تا بتوان میزان تحقق­پذیری اهداف و اثربخشی برنامه را افزایش داد. به­کارگیری این مدل برای ارزشیابی برنامه­هایی وسیع که در آن بررسی سطوح چندگانه مدیریتی و اجرایی برنامه و ایجاد تعامل میان نتایج ارزشیابی آنها دارای اهمیت است، به منزلۀ راهکاری مفید پیشنهاد می­شود.</div>
<div style="text-align: justify;">This study sought to design a comprehensive evaluation model which can be utilized to evaluate educational programs with broad target populations and multiple management and executive layers, including the School Peer Counseling Program. This qualitative research had a descriptive design. Purposeful sampling method was used and the sample was non-randomly selected from the executive scientific documents of social programs as well as related literature. The findings indicated that the multilevel evaluation model needs to be formed by integrating a logical model as the general pattern of planning and evaluation, CIPP from the management-based approach and Kirkpatrick from the goal-based approach. In this model, while paying attention to the design and implementation components of the program, different levels of beneficiaries are also involved. The School Peer Counseling Program can be evaluated through this multilevel model due to the variety of goals and levels of the multilayered individuals involved in it. The model can then provide educational policymakers with prioritized solutions to enhance the program effectiveness. It is suggested that this model be utilized for evaluating large-scale programs in which it is important to examine multiple levels of program management and implementation and create interaction between the evaluation results. </div>
ارزشیابی, چندسطحی تلفیقی, برنامه همیار مشاور, تدوین مدل, طراحی مدل
evaluation, integrated multilevel evaluation model, School Peer Counseling Program, designing a model
27
42
http://qjfr.ir/browse.php?a_code=A-10-1363-1&slc_lang=fa&sid=1
سعید
اکبری زردخانه
10031947532846008892
10031947532846008892
Yes
پگاه
گودرزی
10031947532846008893
10031947532846008893
No
محمد
مصطفوی
10031947532846008894
10031947532846008894
No