Quarterly Journal Of Family and Research
فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش
QJFR
General
http://qjfr.ir
1
admin
2676-6728
2783-0586
3/11/3779
fa
jalali
1393
3
1
gregorian
2014
6
1
11
1
online
1
fulltext
fa
تحلیل محتوای کتب درسی پایه های برگزیده از جنبه بازتاب کاستیهای الگوهای تولید و مصرف خانواده
A Content Analysis of Textbooks Based on the Shortcomings of Household Production and Consumption Patters
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL">تحلیل محتوای کتب درسی پایه­ های برگزیده از جنبه بازتاب کاستیهای الگوهای تولید و مصرف خانواده</p>
<p dir="RTL"></p>
<p align="right" dir="RTL"><strong>دکتر </strong><strong>عبدا... انصاری</strong><strong><sup>1</sup></strong></p>
<p dir="RTL">چکیده</p>
<p dir="RTL" style="margin-right: 56.7pt; text-align: justify;"><em>این مقاله به گزارش پژوهشی اختصاص دارد که چگونگی پرداختن به کاستیهای مربوط به الگوهای مصرف و تولید در کتب درسی برگزیده را بررسی کرده است. فهرست کاستیها برگرفته از بررسی مستندات و یافتههای پژوهشی پیشین است. روش تحقیق تحلیل محتوا و شیوه تحلیل دادهها آنتروپی شانون و اندازهگیری فراوانی است. جامعه آماری کتب درسی برگزیده پایههای ششم ابتدایی و هفتم و هشتم دوره متوسطه اول بود که همگی بررسی شدند. ابزار تحقیق سیاهه تحلیل محتوا است که روایی آن از</em> <em>طریق تحلیل محتوا و پایایی آن براساس الگوی پایایی اسکات برابر با 83/0 برآورد شد. یافتهها نشان دادند که در پایه ششم از مجموع هفت کاستی ”آسیبهای الگوی مصرف“، به سه کاستی ”اتلاف منابع طبیعی و عوامل تولید“، ”مصرف توأم با اتلاف و اسراف“ و ”رعایت نشدن عدالت میان -نسلی در مصرف منابع عمومی“، در پایه هفتم به پنج و در پایه هشتم تنها به کاستی ”مصرف توأم با اتلاف و اسراف“ اشاره شده است. در بخش کاستیهای الگوهای تولید در کتب پایه ششم تنها به مؤلفه ”بهرهوری پایین“، در پایه هفتم تنها به مؤلفه ”بیتناسبی رشد واردات با رشد تولید درقالب یک پرسش“، اشاره شده ولی در پایه هشتم به هیچ یک از کاستیهای الگوهای تولید پرداخته نشده است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که از ظرفیت کتب درسی برای پرداختن به ”آسیبهای الگوی مصرف و تولید“ به خوبی استفاده نشده است.</em></p>
<p dir="RTL"></p>
<p dir="RTL"><strong>کلید واژگان:</strong> الگوهای تولید، کتب درسی، ارزشیابی، تحلیل محتوا، آنتروپی شانون</p>
<p dir="RTL"></p><p dir="RTL"></p><p dir="RTL"></p>
<p dir="RTL">ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ</p>
<p dir="RTL">تاریخ دریافت: 7/4/93 تاریخ پذیرش: 19/11/93</p>
<p dir="RTL">1. عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش <a href="mailto:Abd_ansari@yahoo.com"><span dir="LTR">Abd_ansari@yahoo.com</span></a></p>
<p align="center"><strong>A Content Analysis of Textbooks Based on the Shortcomings of Household Production and Consumption Patters </strong></p>
<p align="center"></p>
<p><strong><em>A. Ansari, Ph D</em></strong></p>
<p dir="RTL"></p>
<p style="text-align: justify;">The present research evaluated how the shortcomings of household production and consumption patterns are reflected in selected textbooks of the sixth grade of primary school and the first and second grades of junior high school. The list of shortcomings was derived from previous research findings. The research method was content analysis and the data were analyzed through Shannon entropy method and frequency count. The population of the study comprised the selected textbooks of the sixth grade of primary school as well as those of the first and second grades of junior high school. The instrumentation included a content analysis check list whose validity was approved through content analysis. The reliability of the check list was estimated to be 0.85 based on Scott’s reliability pattern. Results of the study showed that from among the seven shortcomings of household consumption patterns, the components of “waste of natural resources and production factors”, “wasteful consumption”, and “violating intergenerational justice regarding consumption of public resources” were referred to in grade six. Furthermore, five components in the seventh grade and merely the component of “wasteful consumption” in the eighth grade were referred to. In addition, from among the shortcomings of household production patterns, only “low efficiency” was mentioned in grade six and “the imbalance between the growth of import and production” in grade seven. However, there was no reference to the examined components in the eighth grade. Hence, it can be concluded that the opportunity to clarify the shortcomings of household production and consumption patterns have not been seized in the textbooks.</p>
<p dir="RTL"></p>
<p><strong>Key words: </strong>production pattern, textbook, evaluation, content analysis, Shannon entropy method</p>
الگوهای تولید, کتب درسی, ارزشیابی, تحلیل محتوا, آنتروپی شانون
production pattern, textbook, evaluation, content analysis, Shannon entropy method
7
34
http://qjfr.ir/browse.php?a_code=A-10-2-50&slc_lang=fa&sid=1
A. Ansari, Ph. D.
عبدا...
انصاری
10031947532846004338
10031947532846004338
Yes